جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!


بنده سال ها درباره کهکشان ها مطالعه کرده ام و آن ها را به چهار قسمت تقسیم می کنم:

1)کهکشان بیضوی
2) کهکشان حلزونی مارپیچی
3)کهکشان مارپیچی میله ای
4)کهکشان نامنظم

کهکشان بیضوی
%۲۰ازکل کهکشان ها از این نوعند و خاصیت اصلی آن ها جدا شکلشان می باشد. آن ها دارای ستارگان مسن و پیر هستند که کم نورند. و علت کم نور بودن آن ها این است که در این کهکشان ها ستارگان جوان بسیار کم است و به صورت قرص های مسطحی به نظرمی رسند.

کهکشان حلزونی یا حلزونی مارپیچی
%۲۵ازکل کهکشان ها از نوع حلزونی هستند. آن ها در مرکز خود دارای هسته کوچک و کروی می باشند، شکل های متفاوتی دارند. ستارگان در این کهکشان ها در هسته مرکزی و در بازوان مارپیچی متمرکز شده اند. چون بازوان مارپیچی دارای انحنا هستند به نظر می رسد که این ستارگان در حال چرخش هستند. کهکشان راه شیری و کهکشان امراه المسلسله از این نوعند. من آن ها را با توجه به درجه باز بودن بازوان به سه نوع اصلی تقسیم میکنم : کهکشان مارپیچی، نسبتاً بزرگ و سنگین مباشند. تعداد زیادی از ستارگان کاملا از قرص مرکزی دور هستند و به صورت خوشه های کروی متمرکز شده اند. یک کهکشان مارپیچی شامل چند خوشه کروی است که در فضای اطراف قرص پراکنده شده اند.

کهکشان مارپیچی میله ای
%۳۰ز کهکشان های جهان از این نوعند. آن ها دارای دو بازو مانند میله به سمت خارج می باشند و این میله سبب نامگذاری نام کهکشان شده است.من کهکشان های مارپیچی میله ای را به چند گروه تقسیم می کنم:مارپیچی های میله ای از نظر جرم، تابندگی، هاله و توزیع گاز و غبار، شبیه مارپچی های معمولی هستند.

کهکشان نامنظم
%۲۵ از کهکشان ها، نامنظم هستند.آن ها شکل هندسی خاصی ندارند. غالبا کوچک و جرمی به اندازه یک هزارم جرم یک کهکشان بیضوی دارند. کهکشان های نامنظم معمولا از ستارگان جوان، روشن و تعداد بسیار کمی ستارگان پیر تشکیل شده است. این کهکشان ها تحت تاثیر نیروی گرانش کهکشان های مارپیچی اند. ابرهایماژلانی از این نوعند.
  • میثم عسکری سده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی