جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

تاریخچه انرژی وکشف آتش

يكشنبه, ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۳۳ ب.ظ
تاریخچه انرژی

به اطراف خود  نگاه کنید.

چه می بینید؟ از آنچه که می‌بینید چه احساسی دارید؟ برای شما چه پرسشهائی در این زمینه ایجاد می‌شود؟ برای یافتن پرسشهای خود چه پاسخهائی دارید. ما پدیده‌های بسیار گوناگونی را درمحیط اطراف خود مشاهده می‌کنیم و همواره درصدد پیداکردن نظم یا نظام یا ارتباط بین پدیده‌های طبیعی هستیم.

 


با مشاهدات دقیق‌تر انسان به این نتیجه می‌رسد، اگرچه پدیده‌هائی که در محیط اطراف او رخ میدهد ممکن است از نظر ظاهری با هم متفاوت باشندولی همه آنها از نظامهای کاملاً مشخصی پیروی می‌کنند. هدف اصلی علم فیزیک کشف، بیان و بررسی این نظامها و قوانین است. فضای اطراف ما از ماده و انرژی تشکیل شده است.

شاید نیم میلیون سال پیش بود که انسانهای اولیه آتش را کشف کردند. پیش از این کشف آدمی، بوته و جنگلهایی را که بر اثر صاعقه یا توفان به آتش کشیده شده بود، دیده و از برابر آنها گریخته بوده است.

اما کشف آتش به عنوان یک منبع انرژی میسر شد که بشر درباره مزایای آن اندیشیده و بر ترس غریزی خود چیره شود. پس از کشف آتش او توانست با سوزاندن چوب و افروختن آتش، مأمن خود را روشن و گرم کند. با این که اختراع آتش و استفاده از چوب به عنوان اولین انرژی و مهمترین اختراع تاریخ بشری محسوب می شد. ولی طی هزاران سال بشر از چوب تنها برای گرم کردن خود، ایجاد روشنایی در شب، و گداختن فلزها و ساختن ظروف سفالی و شیشه‌ای استفاده کرده است.

 

 

در قرون وسطای میلادی، انسان ماده‌ دیگری را به نام زغال سنگ را شناخت و از آن به عنوان منبع انرژی استفاده کرد. از این ماده علاوه بر گداختن فلزات و ساخت شیشه و سفالینه، توانست ماشین بخار را راه‌اندازی کند.

در سال  1764 میلادی یک مهندس اسکالندی به نام جیمز وات نخستین ماشین بخار واقعا عملی را ساخت در این ماشین مصرف سوخت باعث می‌شد که ماشین کار کند به این ترتیب به تدریج ماشین جای نیروی ماهیچه‌ای انسان را گرفت. و راه رسیدن به دنیای جدید را هموار کرد.

 

 

 

از ماشین بخار ابتدا برای کشیدن آب از معدن یا چاه استفاده می‌شد ولی به تدریج از آن به عنوان انرژی برای راه‌اندازی کشتی‌های عظیم الجثه، و لوکومتیو و نیز دستگاههای کارخانجات صنعتی استفاده شد و به این ترتیب انسان توانست با تبدیل انرژی نیروی زغال سنگ را جانشین نیرو و زور بازوی آدمی کند. 

استفاده از نیروی زغال سنگ در ماشین‌های بخار اگر چه در قرنهای گذشته برای تولید نیرو به مقدار زیاد و مداوم بسیار مناسب بود اما بشر به دنبال کارمایه‌ای بود تا کارهایی انجام دهد که از عهده بخار بر نمی‌آید؛

 

 

استفاده از نیروی زغال سنگ در ماشین‌های بخار اگر چه در قرنهای گذشته برای تولید نیرو به مقدار زیاد و مداوم بسیار مناسب بود اما بشر به دنبال کارمایه‌ای بود تا کارهایی انجام دهد که از عهده بخار بر نمی‌آید؛

 

 

جان تاردیر دانشمند فرانسوی برای اولین بار در سال 1618 میلادی راه تولید گاز از زغال سنگ را برای روشنایی به کار برد.

طبیعتاً توجه دانشمندان به خصوص به این جلب شد  که چگونه می‌توان انرژی را از جایی به جای دیگر منتقل کرد. دانشمندان می‌خواستند بدانند که از یک مقدار معین سوخت دقیقا چه مقدار انرژی می‌توان به دست آورد. برای این کار آنها کم کم فهمیدند که چگونه می‌توان مقدار انرژی را دقیقتر و دقیقتر اندازه‌گیری ‌کرد.

 

در دهه 1840 میلادی دانشمندی انگلیسی به نام ژول (1889- 1818 میلادی) اندازه‌گیری‌های بسیاری در این مورد انجام داد. او با شکلهای گوناگون انرژی مثل نور، صوت، حرکت، گرما، الکتریسیته و مغناطیس کار کرده و انرژی را از شکلی به شکل دیگر و از جایی به جای دیگر تبدیل و منتقل می‌ساخت. چون متوجه شده بود که در همه این تغییرها و جابه‌جایی‌ها مقدار کل انرژی هیچ وقت تغییر نمی‌کند. در سال 1842 نیز یک پزشک آلمانی به نام روبرت مایریل نتیجه‌گیری ژول را با انجام اندازه‌گیری‌های دقیق تایید کرد.

 

 

از سوی دیگر بشر با تکمیل فرضیات و آزمایشات دو هزار و پانصد ساله خود به تولید الکتریسیته و به منبع عظیم انرژی الکتریکی دست یافته و با انجام فرضیه ها و نتایج تکمیلی توانست هم الکتریسیته را در معرض خدمت به جامعه قرار دهد و هم به آرزوی صد هزار ساله‌اش تبدیل شب به روز تحقق بخشد.
به کمک آن هزاران وسیله مثل مورس، تلفن، تلویزیون که تاریخ تمدن بشر را به سرعت بهبود بخشیده است را راه‌اندازی کند.

این تلاش در سال 1890 از انرژی باد و در سال 1941 از اولین آسیاب بادی که قادر بود بیش از هزار کیلو وات الکتریسیته تولید کند، به خدمت گرفته شد.

همچنین به سال 1882 با استفاده از انرژی آب اولین مولد الکتریسیته هیدروالکتریک در ایالات متحده امریکا به کار گرفته شد.

 

 

افق دید بشر تا بدان جا انجامید که با استفاده از آینه‌ها به تمرکز پرتوهای خورشیدی دست یابند و با استفاده از انرژی هسته‌ای غوغا و انفجاری از تولید انرژی را در اذهان نقش ببند. اینک با همایشی از مجموعه انرژی‌ها انسان با مطالعه اجسام خیلی ریزی مانند الکترونها ، پروتونها و نوترونها) و اجسام بسیار بزرگی همچون منظومه‌ شمسی، ستارگان و کهکشانها و با دست‌یابی به تکنولوژی و فن‌آوری لازم به سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی حتی هسته‌ای دست یافته کورات بسیار دور را درنوردیده و با لیزر و تابش‌های هسته ای به اعماق دور دست نادیده‌ها دست یافته است.

در سال  1764 میلادی یک مهندس اسکالندی به نام جیمز وات نخستین ماشین بخار واقعا عملی را ساخت در این ماشین مصرف سوخت باعث می‌شد که ماشین کار کند به این ترتیب به تدریج ماشین جای نیروی ماهیچه‌ای انسان را گرفت. و راه رسیدن به دنیای جدید را هموار کرد.

 

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۴)

  • سیّد محمّد جعاوله
  • خیلی خوب
    با سلام خدمت شما دوست عزیز
    وب بسیار جالبی داری!!!
    برای تبادل لینک می توانید با ما همکاری کنید
    متشکرم
    اعلام امادگی در نظرات
    به محض اطلاع لینک می شوید
    ما را با نام
    " طراح و گرافیست "
    لینک فرمایید:
    http://mohsen-hashemi.blog.ir
    :)
    ممنون.
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی