جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

کشف موجودی که هرگز نمیمیرد!

پنجشنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۸:۱۲ ق.ظ

مورد عجیب نوتریکولا

این عروس دریایی حیرت انگیزترین موجود زنده در دنیاست نوتریکولا هرگز از پیری نمی میرد و می تواند تا ابد خود را بازسازی کند...
     

شاید برایتان جالب باشد بدانید بدن شما در چند وقت یک بار نو می شود یعنی با گذشتن زمان معینی هیچ اثری از بدن قبلی شما وجود ندارد. تحقیقات علمی نشان می دهد که مولکول های ( نه سلول ها) بدن ما هر ده سال یک بار نو می شوند. یعنی بعد از گذشتن این زمان دیگر اثری از مولکول های کربن قدیمی در بدن هیچ انسانی پیدا نمی شود. پس ما هر ده سال یک بار عوض می شویم با این همه ما پیر می شویم و می میریم. حالا موجود عجیبی پیدا شده که می تواند خودش را از نو تشکیل بدهد و هرگز نمیرد. توربتوپ سیس نوتریکولا یا عروس دریایی نامیرا همان موجود است و جزئی از خانواده مرجان ها به حساب می آید.

 

این موجود در حقیقت یک ستاره دریایی است که می تواند به اولین مرحله زندگی اش برگردد.

 

درست مثل بنجامین باتن(نام یک فیلم سینمایی؛ در مورد مردیست که ابتدا پیر به دنیا می آید و بعد در حالی میمیرد که به نوزاد تبدیل شده است). اما این موجود کمی با بنجامین تفاوت دارد مورد عجیب این جانور این است که نوتریکولا می تواند بعد از بازگشت به عقب دوباره زندگی اش را از سر بگیرد.

 

این موجود عجیب این توانایی را بعد از رسیدن به حداکثر بلوغ چشمی به دست می آورد و با یک سفر در زمان به آغاز حیاتش بر می گردد.

 

نوتریکولا تنها موجود شناخته شده در جهان است که نشان می دهد یک جانور چند باخته ای می تواند به مرحله قبل از بلوغ برگردد. این جانور این کار را از طریق یک نوع جهش سلولی انجام می دهد. این جهش سلولی انجام می شود که عروس دریایی  به حالت دیگری تغییر می کند یعنی دارای سلول های جدیدی می شود. در این روند بدنه اصلی عروس دریایی تبدیل به توده ای می شود که شکل دهنده اولیه آن موجود است. به این توده اولیه بواسیر لحمی گفته می شود. برای این کار ابتدا چتر عروس دریایی خودش را به توده ملکولی تبدیل می کند و بعد تمام موها و شاخک ها را جذب خودش می کند. بعد موهای تغییر شکل یافته به این توده متصل شده و توده لحمی اولیه به وجود می آید. از رشد این توده یک عروس دریایی جدید متولد می‌شود. از نظر تئوری این عمل می تواند بی نهایت بار تکرار شود بنابراین از نظر بیولوژیکی این نوع از عروس دریایی نامیرا محسوب می شود. برای اینکه بدانیم این موجود چقدر در زمان به عقب بر می گردد باید بدانیم روند رشد و بالغ شدن آن چگونه است.

 

تولد یک نامیرا

 

تخم هایی که عروس های دریایی جوان از آنها متولد می شوند در درون بدن جانور ماده پرورش پیدا می کنند وقتی تخم ها کاملا می رسند جانور ماده آنها را در کف دریا رها می کند تا جفتش آنها را بارور کند. تخم های بارور شده به لارو و در نهایت به لحم با توده سلولی تبدیل می شوند. این همان مرحله ای است که جانور بالغ می تواند خودش را به آن برگرداند. جانور در این حالت تازه متولد محسوب شده و یک میلی متر بزرگی دارد. دوران نابالغی این جانور تنها چند هفته طول می کشد و بعد از آن تبدیل به جانور بالغ می شود زمان دقیق این مرحله به دمای آبی بستگی دارد که نوتریکولا در آن متولد می شود بدنه اصلی نوتریکولا شبیه ناقوس است منتها ناقوسی که بیشترین قطر آن 5/4 میلی متر و ارتفاعش هم تقریباً به همین اندازه است. ژله ای که بدنه زنگ مانند این جانور را تشکیل می دهد به صورت یک نواختی نازک است مگر در قسمت هایی که به سر یا بالای نوتریکولا متصل می شود. در میان بدنه ناقوسی جانور قسمت قرمز رنگ و درخشانی دیده می شود. این قسمت چیزی نیست جز معده عروس دریایی نوتریکولاهای تازه متولد شده تنها یک میلی متر هستند و فقط هشت شاخک دارند در حالی که جانوران بالغ چیزی بین 80 تا 90 شاخک دارند و همان طور که گفته شد قطرشان تا چهار و پنج میلی متر هم می رسد. عروس های دریایی از پلانگتون ها تغذیه می کنند. گونه های مختلف این جانور بین چند ساعت تا چند ماه عمر می کنند.

 

تولد دوباره یا جاودانگی

 

با آنکه نوتریکولا ها می توانند بی نهایت بار به دوران جنین برگشته و دوباره  زندگی خودشان را آغاز کنند اما در طبیعت بیشتر نوتریکولاها یا شکار می شوند یا در مرحله لحمی بر اثر بیماری جانشان را از دست می دهند، بدون آنکه بالغ شوند. شاید به همین دلیل است که تعداد آنها بی نهایت نشده است. با این همه زندگی این جانور یکی از طولانی ترین مراحل حیات در طبیعت است. به همین دلیل نمی توان عمر این نمونه های مختلف این جانور را حدس زد. این جانور منحصر به فرد بوده و نمونه مشابهی برای آن در طبیعت پیدا نشده است. تنها آزمایش های دقیق در محیط تحت نظر نشان داده است که این گونه منحصر به فرد می تواند به مرحله لحمی خود باز گردد و زندگی دوباره ای را از سر گیرد با این همه این موضوع به این معنی نیست که این جانور هرگز نمی میرد. حتی آن هایی که می توانند از نو خودشان را تولید کنند. در واقع وقتی جانور به مرحله لحمی باز می گردد و دوباره رشد می کند در حقیقت یک عروس دریایی جدید متولد شده که ممکن است از نظر ظاهری با موجود اولیه متفاوت باشد. البته از آنجایی که توده تشکیل دهنده ثابت است، می شود گفت سلول های این جانور هرگز نمی میرند به این معنی می توان نوتریکولا را یک موجود جاودانه به حساب آورد.

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۲)

  • علی رحمانی پور
  • نرسیدم همشو بخونم
    ولی تا ابد غیر ممکنه
    آیه قرآن میگه همه مخلوقات طعم مرگ را می چشند
    لطفا دیگه قرآن رو زیر سوال نبرید

    با تشکر
    پاسخ:
    گفتم هرگز نمیمیرد اما منظورم بصورت مرگ طبیعی است؛این موجود زنده هم طعم مرگ را میچشد اما بصورت غیر طبیعی(ازجمله کشته شدن توسط موجود زنده ی بیرحمی بنام انسان)
  • نشسته خنده
  • خدا بخیر کنه
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی