جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

نوح  علیه السلام  زمانی به پیامبری مبعوث شد که مردم عصرش غرق در بت پرستی، خرافات، فساد و بیهوده گرایی بودند. آنها در حفظ عادات و رسوم باطل خود، بسیار لجاجت و پافشاری می کردند. و به قدری در عقیده آلوده خود ایستادگی داشتند که حاضر بودند بمیرند ولی از عقیده سخیف خود دست برندارند. نام قوم نوح در جایی ذکر نشده است هر چند در قرآن کریم به اوصاف این قوم بسیار پرداخته شده است. این قوم به حدی از حق دور بوده که بیش از نه صد سال تبلیغ حضرت نوح (ع) باز هم بر گمراهی خود سماجت ورزیده تا اینکه پیامبر خدا از هدایت آن‌ها نا امید گشته و در نهایت از خدای متعال برای آنان درخواست عذاب می‌کند: وَ قَالَ نُوحٌ رَّبِّ لَا تَذَرْ عَلیَ الْأَرْضِ مِنَ الْکَافِرِینَ دَیَّارًا * إِنَّکَ إِنْ تَذَرْهُمْ یُضِلُّوا عِبادَکَ وَ لا یَلِدُوا إِلاَّ فاجِراً کَفَّارا. «و نوح گفت: ای پروردگار من، بر روی زمین هیچ یک از کافران را مگذار، که اگر بگذاریشان، بندگانت را گمراه میکنند و جز فرزندانی فاجر و کافر نیاورند.»

گستاخی و غرور این قوم به حدی زیاد بود که قرآن در باره آنها می فرماید: وَ إِنِّی کُلَّما دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا اَصابِعَهُمْ فِی آذانِهِمْ وَ اسْتَغْشَوْا ثِیابَهُمْ وَ اَصَرُّوا وَ اسْتَکبَرُوا اسْتِکباراً. «و من هر بار که دعوتشان کردم تا تو آنها را بیامرزی، انگشتها در گوشهای خود کردند و جامه در سر کشیدند و پای فشردند و هر چه بیشتر سرکشی کرده و استکبار ورزیدند.»
حضرت نوح ـ علیه السلام ـ نخستین پیامبرالوالعزم بود که خداوند او را با کتاب و شریعت مبعوث فرمود. دین حضرت نوح ـ علیه السلام ـ به دلالت آیه «ان الدین عندالله الاسلام. همانا دین در پیش خدا فقط اسلام است» می توان گفت اسلام بوده است. شریعت و کتاب او نخستین شریعت و کتابی بود که مشتمل بر قوانین و احکام الهی بوده است. حضرت نوح دومین پدر نسل کنونی انسان است و به جز آدم و ادریس که قبل از او بودند، نسبت سایر پیغمبران الهی به او منتهی می‌گردد. نام همسر وی «والیه» و گناه او این بود که در نزد قوم خود، نوح  علیه السلام  را مجنون معرفی کرد.
به تصریح قرآن کریم، حضرت نوح  علیه السلام  به مدت ۹۵۰سال قومش را به خداپرستی دعوت کرد. او اولین پیامبری است که در زمانش عذاب طوفان بر منکران و مشرکان فرود آمد.
هنگام نزول عذاب، نوح به همراه پیروان اندک خود سوار کشتی نوح شد. همه مشرکین در این طوفان غرق شدند، سرانجام عذاب الهی به پایان رسید و کشتی نوح بر کوهی قرار گرفت. در تاریخ و روایات، عمر او بین هزار تا دو هزار و هشتصد سال (۱۰۰۰ ، ۱۴۵۰، ۱۴۷۰، ۲۳۰۰، ۲۵۰۰و ۲۸۰۰سال) نقل شده است که از این مدت، ۹۵۰سال را به رسالت و پیامبری مشغول بود.
مطابق اخبار و تواریخ، قبر حضرت نوح ـ علیه السلام ـ در نجف و در کنار قبر امیرالمومنین علی  علیه السلام  قرار دارد که در زیارتنامه امام علی ـ علیه السلام ـ نیز به آن اشاره شده است.
اما درباره نام کتاب نوح: از آیات قرآن به این نتیجه می رسیم که همه انبیاء برنامه عملی و کتاب داشتند و در وجود کتاب برای آنها هیچ تردیدی وجود ندارد، چون صراحت قرآن این حقیقت را بیان می کند، حضرت نوح نیز یکی از انبیای اولوالعزم است که دارای شریعت و کتاب آسمانی بودند.
نام کتاب حضرت نوح براساس روایات اسلامی تصریحاً بیان نشده است و در قرآن نیز از نام کتاب آن پیامبر عظیم الشأن سخنی نیامده است. گفته شده که نام کتاب نوح را صحف می گویند و صحف درباره نام کتاب آسمانی حضرت ابراهیم نیز شهرت دارد و لذا نام اختصاصی کتاب آن حضرت نیست چنان که در قرآن از کتاب موسی و به بخش هایی از تورات با نام صحف یاد شده است.
پس صحف نام اختصاصی کتاب ابراهیم و نوح  علیه السلام  نیست، بلکه صحف به معنی لوح ها به کتاب های آسمانی دیگر نیز گفته شده. مرحوم علامه طباطبائی در المیزان می فرماید: کلمه صحف جمع صحیفه است که به معنای هر چیزیست که در آن می نویسند (از قبیل کاغذ و لوح های سنگی و فلزی و امثال آن و در کلام خدا نیز به اجزائی از کتب آسمانی صحف اطلاق شده. چنانکه قرآن چنین می فرماید: إِنَّ هذا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولی صُحُفِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسی همانا این حقیقت که (آخرت بهتر و جاویدان و ابدی است) در کتاب پیامبران پیشین نیز آمده همان طوری که در قرآن این خبر به مردم می رسد، در کتاب ابراهیم و موسی نیز آمده است. بر اساس این آیه، صحف به کتاب های تمام پیامبران گفته می شود و نام کتاب خاصی نیست. یا در آیه دیگر درباره کتاب های آسمانی پیامبران چنین یاد شده: أَ وَ لَمْ تَأْتِهِمْ بَیِّنَةُ ما فِی الصُّحُفِ الْأُولی. «آیا دلیلهای روشنی که در صحیفه های پیشین آمده، به آنها نرسیده است؟».

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۲)

  • نشسته خنده
  • جالب بود و تازه
    ^_^
  • علی رحمانی پور
  • عالی
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی