جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

چرا خداوند، حضرت خضر، الیاس و عیسی(ع) را از بین تمام پیامبران زنده نگه داشته و چرا از دیده‌ها مخفی و پنهان هستند؟

پاسخ اجمالی:

طول عمر و زندگی جاویدان بعضی از پیامبران مانند حضرت خضر، الیاس و عیسی(ع) امری خارق العاده و یکی از معجزات الهی است که تنها با عنایت به قدرت لایزال الهی واقع شده است. و اگر این امر واقع نشده بود قبول و پذیرش امکان چنین امری برای کسانی که در طول زندگی خود همواره با انسان هایی برخورد داشته اند که نهایت عمرشان به ۲۰۰ سال هم نمی رسد، امری محال بود، اما بهترین و قوی ترین دلیل بر امکان هر امری واقع شدن آن است و در حال حاضر جای هیچ گونه شک و تردیدی در امکان این امر نیست.
در بیان راز این طول عمر و غیبت در آیات و روایات و احادیث معصومین (ع) حکمت ها و علت هایی بیان شده است از جمله: 

۱-طول عمر و غیبت بعضی از پیامبران بهترین دلیل و نمونه بر امکان زندگی طولانی و غیبت حضرت مهدی (ع) است. 
۲- یار و یاور و مونس بودن برای حضرت مهدی (ع)... .
پاسخ تفصیلی:

عمر طولانی و زندگی جاویدان امری خارق العاده و از معجزات بزرگ الهی است که تنها با عنایت به قدرت لایزال الهی وقوع و تصور و فهم وقوع آن ممکن است. و اگر این امر در مورد پیامبران بزرگواری همچون حضرت خضر، الیاس و عیسی (ع) واقع نشده بود قبول و پذیرش آن برای کسانی که در طول زندگی خود همواره با انسان هایی برخورد داشته اند که نهایت عمرشان به دویست سال هم نمی رسد، امری محال بود. اما بهترین و قوی ترین دلیل بر امکان هر امری واقع شدن آن است که در مورد این انسان های والا مقام واقع شده و هر گونه شک و تردیدی را در امکان این امر زدوده است.

 

پیرامون راز طول عمر و غیبت بعضی از پیامبران مانند حضرت خضر، الیاس و عیسی (ع) در آیات و روایات و احادیث معصومین (ع) حکمت ها و علت هایی بیان شده است. امام صادق (ع) در رابطه با زندگی طولانی خضر نبی (که بدون تردید هم اکنون زنده و بیش از  ۶۰۰۰سال از عمر شریفشان می گذرد.) فرموده اند: "... خداوند عمر خضر نبی (ع) را به خاطر رسالتش یا به خاطر نزول کتابی بر او، یا به خاطر این که به وسیله شریعت او، شریعت پیامبران پیش از او را نسخ کند، یا به خاطر امامتی که بندگانش به او اقتدا نمایند، طولانی نکرده است، بلکه از آن جا که اراده فرموده است عمر حضرت مهدی قائم آل محمد (ص) در دوران غیبت آن حضرت بسیار طولانی باشد و می دانست که بندگانش بر طول عمر او ایراد و اشکال خواهند نمود، عمر او را طولانی ساخت تا بدان استدلال شود و طول عمر حضرت قائم بدان تشبیه گردد و به این وسیله اشکالات و ایرادات برطرف گردد.

 

دو تن دیگر از پیامبرانی که خداوند آنان را عمر طولانی بخشیده است و الآن زنده اند، حضرت الیاس و حضرت عیسی (ع) هستند.

 

همچنین از حضرت الیاس و خضر نبی (ع) به عنوان اوتادی یاد شده که در زمان غیبت حضرت پیوسته اطراف حضرت مهدی (ع) هستند.

 

در روایتی آمده که علت طول عمر و زنده ماندن حضرت الیاس (ع)، عشق و علاقه فوق العاده ایشان به مناجات و عبادت خدا بوده است. در این روایت آمده است:

 

روزی عزرائیل نزد الیاس (ع) آمد تا روحش را قبض کند، الیاس (ع) گریست. عزرائیل گفت آیا گریه می کنی با این که به سوی پروردگارت باز می گرددی. الیاس گفت: گریه ام برای مرگ نیست، بلکه برای فراق از شبهای طولانی زمستان و روزهای تابستان است که دوستان خدا این شب ها را به عبادت می گذرانند و با محبوبشان خدا، راز و نیاز می کنند و لذت می برند. ولی من می خواهم از صف آنها جدا گردم و اسیر خاک شوم.

 

خداوند به الیاس چنین وحی کرد: تو را به خاطر آن که علاقه به مناجات داری و می خواهی در خدمت مردم باشی تا روز قیامت مهلت دادم.

 

در باره زنده بودن حضرت عیسی (ع) قرآن می فرماید: "گفتارشان که: «ما، مسیح عیسى بن مریم، پیامبر خدا را کشتیم!» در حالى که نه او را کشتند، و نه بر دار آویختند لکن امر بر آنها مشتبه شد. و کسانى که در مورد (قتل) او اختلاف کردند، از آن در شک هستند و علم به آن ندارند و تنها از گمان پیروى مى‏کنند و قطعاً او را نکشتند! بلکه خدا او را به سوى خود، بالا برد و خداوند، توانا و حکیم است.

 

امام حسن عسکری (ع) فرمودند: "یهودیان از خدا بی خبر، خانه ای را که حضرت عیسی (ع) در آن بود، محاصره کردند و جوانی بنام "طیطانوس" را برای دستگیری آن حضرت فرستادند. آن جوان وارد خانه شد و گوشه و کنار خانه را تفتیش کرد، ولی حضرت عیسی را ندید. از خانه بیرون آمد که بگوید من عیسی را در خانه ندیدم خداوند او را به صورت حضرت عیسی تمثل نمود. یهودیان به گمان این که او عیسی (ع) است او را دستگیر کردند. او هر چه داد و فریاد زد من عیسی بن مریم(ع) نیستم فایده نکرد. او را آوردند به دار آویختند.

 

بنابر روایات موثق حضرت عیسی (ع) در موقع ظهور حضرت مهدی (ع) از آسمان به زمین خواهد آمد و در پشت سر حضرتش نماز می خواند و او را یاری می نماید و ملت یهود و نصاری که در آن روز تعداد زیادی خواهند بود چون ببینند حضرت عیسی در پشت سر امام زمان (عج) نماز می خواند آنها نیز هدایت می شوند و دین اسلام را می پذیرند و اسلام آنها را پذیرفته چنانچه حق تعالی جل جلاله در قرآن مجید سوره نساء آیه ۱۵۹می فرماید: "و هیچ یک از اهل کتاب نیست مگر این که پیش از مرگش به او [حضرت مسیح‏] ایمان مى‏آورد و روز قیامت، بر آنها گواه خواهد بود.

 

بی شک حضرت عیسی (ع) با نزول خود در میان قوم لجوج و عنود یهود داوری و اتمام حجت خواهد کرد و آن روز نزول او با چنان شکوه و عظمتی خواهد بود که دیگر کسی را یارای تکذیب و انکار نخواهد بود.

 

بنابراین، عمر طولانی حضرت عیسی (ع) حضرت خضر و حضرت الیاس دلیل زنده ای بر عمر طولانی حضرت مهدی (ع) در رد سخنان منکران و معاندین است، همان طور که آنان مونس و یاور حضرت مهدی (عج) بوده و حضرت را در تنهایی و غربت غیبت همراه و مددکار هستند. چنانچه از امام رضا (ع) روایت شده که فرموده اند:

 

خضر از آب حیات نوشید و او زنده خواهد ماند تا در صور بدمند و همه زندگان بمیرند و می آید نزد ما و بر ما سلام می کند و ما صدای او را می شنویم و او را می بینیم و بعد در ادامه می فرمایند: زود باشد که حق تعالی حضرت خضر را مونس قائم آل محمد (ص) گرداند و وقتی که آن حضرت از مردم غائب گردد و در تنهایی رفیق آن حضرت باشد.

 

اما این که چرا خداوند از بین همه پیامبران تنها این حضرات یعنی خضر، الیاس و عیسی (ع) را انتخاب کرده و چرا دیگران را انتخاب نکرده روشن نیست و این یکی از اموری است که دلیل آن را تنها خداوند می داند و بس. البته بعید نیست که خداوند از میان پیامبران و اولیای خود و صالحان به عده بیشتری عمر طولانی و جاودان بخشیده باشد که ما از آنها اطلاع نداریم.

 
  • میثم عسکری سده

نظرات  (۲)

  • مجله ویترینو
  • بسیار عالی
  • ✿شمیم زندگی✿
  • تشکر
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی