جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

آرامگاه سهراب کجاست؟

جمعه, ۳ دی ۱۳۹۵، ۰۹:۴۴ ق.ظ

زمانی که به سبزوار سفر کرده بودم از جلو شهرداری سبزوار که می­ گذشتم، تابلو آبی رنگ کوچکی که رویش نوشته شده “آرامگاه اسطوره­ ای سهراب“ توجهم را به خود جلب کرد.
تا این که یک روز تصمیم گرفتم به راستی یک تحقیق در این زمینه انجام دهم و جویا شوم که منشأ این ادعا از کجاست.

برای یافتن اطلاعات در محیط مجازی جست­وجویی کردم و به سایت­‌هایی که مربوط به سبزوار و تاریخچه­ ی آن است و همین طور سایت خود شهرداری سبزوارسر زدم.
نتیجه آن که تقریباً تمامی‌این سایت­ها یک عبارت را با کم و بیش تغییری آورده بودند: “سبزواری­ها معتقدند جنگ ایرانیان و تورانیان در حوالی سبزوار اتفاق افتاده است و همین طور معتقدند گور سهراب در این شهر و در محل فعلی شهرداری سبزوار قرار داشته است و کلاهخود و زره مکشوفه در سال­‌های گذشته به موزه­ ی آستان قدس رضوی تحویل داده شده و شهرداری سبزوار در حال حاضر بنای یادبودی بر آن نهاده است“.

با اندک اطلاعاتی که داشتم می­ دانستم نبرد رستم و سهراب مربوط به دوره پهلوانی شاهنامه است و نه تاریخی؛ بنابراین یافتن چنین مدارکی دال بر وجود این وقایع بعید می­ نماید. همان­طور که می­ دانیم شاهنامه سه دور دارد: دور اساطیری، دور پهلوانی و دور تاریخی. نبرد رستم و سهراب مربوط به دور دوم یعنی پهلوانی است و ناگفته پیداست که هرگونه رهیافت مستقیم تاریخی به اثبات وجود شخصیت­ها و وقایع در این دور، بسیار مشکل و در واقع ناممکن است.

دست­بردار نبودم. در تماسی که با مسئولین میراث فرهنگی مشهد و شخص امین اموال فرهنگی در اداره­ ی میراث فرهنگی سبزوار برقرار کردم، اهدا شدن به موزه­ ی آستان قدس که هیچ، پیدا شدن چنین اشیائی نیز به شدت تکذیب شد. حال این سؤال هم­چنان پابرجاست که اعتقاد به وجود چنین آرامگاهی در سبزوار ریشه در چه دارد.

محتمل­ترین پاسخ آن است که این اعتقاد ریشه در اسطوره دارد و هم­چنان که می­دانیم اسطوره ریشه در واقعیت. البته در همین جا ذکر این نکته ضروری به نظر می­ رسد که افسانه و اسطوره از هم متفاوتند؛ اساطیر از حوادث تاریخی و واقعی که در بستر زمان تغییر شکل یافته، نشأت گرفته­ اند در حالی که افسانه­‌ها اموری موهوم و تنها زاییده ­ی خیالند. بنابراین چون مشابهت­‌هایی بین محل نبرد رستم و سهراب در شاهنامه و اسامی‌محل­‌هایی چون سمنگان در نزدیکی اسفراین (که طبق شاهنامه، سهراب از آن جا عازم میدان نبرد می­ شود) وجود دارد، می‌­توان پذیرفت که نبرد همین حوالی اتفاق افتاده است. اما شاید مهم­تر از این­ها، انس مردم دیار سبزوار با شاهنامه و شاهنامه­ خوانی است که در کتب تاریخی متعدد به دفعات به آن اشاره شده؛ از جمله در کتاب عارف دیهیم­ دار که در آن از واقعه­ ای سخن رفته است که طی آن شاه طهماسب در سفر به هرات و گذرش از سبزوار و دیدار جمعی از مردم که به افتخار حضور او نمایشی از نبرد رستم و سهراب را اجرا کرده ­اند، متعجب می­ شود.

کلاهخود و زرهی وجود ندارد، علاقه­ ی قلبی سبزواری­ها به پهلوان جوانمرگ، سهراب، است که سبب شده در گذر زمان او را از آن خود کرده و گور وی را در شهر خود و در نزدیکیشان قلمداد کنند.

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی