جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

اختراع اهرم و چرخ

سه شنبه, ۱ فروردين ۱۳۹۶، ۰۶:۲۸ ق.ظ

چنین بنظر می رسد که اختراع چرخ نیز همانند بسیاری از اختراعات در آسیای جنوب باختری بوقوع پیوسته است ، اختراعی که می توان آن را محور تمام صنایع جدید دانست.

از تاریخ اختراع و پیدایش چرخ آگاهی روشنی در دست نیست و ضمن حفریاتی که در تپه گورا بعمل آمده ارابه ای کشف شده است که می توان آن را به ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح نسبت داد. میتوان چنین گمان کرد که از عهد کهن سنگی هر وقت انسان مجبور بود بار سنگینی مثل شکار حیوانات را حمل کند آن را روی شاخ و برگ درختان می انداخت و شاخه درخت را مانند ارابه ای به دنبال خود می کشید و ضمن تجربه هائی دریافته است که تنه درخت بزرگ را میتوان بوسیله ی غلتاندن به آسانی حرکت داد و به این دلیل از آن پس بار خود را روی دو تنه درخت قرار می داد و سرانجام فکر اختراع چرخ را از آن الهام گرفته است و بی شک بعد از اختراع چرخ بوجود آمدن ارابه یک امر بدیعی است و با اتصال محوری بدو چرخ و استقرارنشیمن نخستین گام در پیدایش ارابه به شکل های گوناگون برداشته شده است و بعد انسان جای خود را به حیوانات نیرومند بخشیده و مشکل حمل بار تا اندازه ای آسان شده است.

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۱)

  • علیـ ــر ضــا
  • دقیق توضیح دادین واقعا مفید و مطلب خیلی جالبی بود .
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی