جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

«بابونه هر دردی را درمان می‌کند.»

جمعه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۷:۲۴ ق.ظ
آلمانی‌ها برای توصیف بابونه از عبارتی استفاده می‌کنند که مفهوم آن این است:
«بابونه هر دردی را درمان می‌کند.»
مصریان‌ باستان و یونانیان‌ با اثرات‌ شفابخش‌ این‌ گیاه‌ آشنا بودند. جالینوس‌ حکیم‌ بابونه را برای‌ رفع‌ درد، احساس‌ گرفتگی‌ و رفع‌ تب‌ مخصوصا تب‌های‌ صفراوی‌ بکار برده‌ است‌. در قرون وسطی نیز از بخور بابونه برای ضدعفونی کردن فضای قصر‌ها و سالن‌های بزرگ استفاده می‌شد.
بابونه اثرات بسیار مطلوبی روی دستگاه گوارش دارد.نوشیدن چای بابونه موجب از میان رفتن اسپاسم و گرفتگی ماهیچه‌های دستگاه گوارش شده و در درمان دل درد، نفخ و ناراحتی‌های گوارشی عصبی و ناشی از استرس مفید است. 

دم‌کرده گل این گیاه حاوی ترکیباتی است که با منظم کردن حرکات دودی روده هم در درمان اسهال و هم یبوست موثر است و انواع سوءهاضمه را از میان می‌برد. بابونه همچنین اشتها را افزایش داده و با اثر ضدالتهاب خود موجب بهبود زخم‌های معده و دستگاه گوارش می‌شود.

خواص ضدعفونی‌کننده این گیاه نیز موجب تسریع در بهبود عفونت‌های باکتریال و قارچی و همچنین تب، سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شود.

دهانشویه با دم کرده گل بابونه اثر ضدعفونی‌کننده روی دندان‌ها و لثه دارد.

اثرات مثبت بابونه روی پوست بدن، این گیاه را به ترکیب ثابت پمادها، کرم‌ها و ژل‌های پوستی تبدیل کرده است. مصرف جلدی روغن گل بابونه تاثیر بسزایی در ضدعفونی و برطرف کردن التهاب‌های پوستی داشته و ترمیم آسیب‌های سطحی پوست را تسریع می‌کند. کمپرس دم کرده گل بابونه برای سوختگی‌های سطحی مفید شناخته شده است.

بابونه یک ماده ضدحساسیت طبیعی است و از اثرات ضدآلرژی بخور آن می‌توان برای تسکین آسم، آلرژی‌های تنفسی فصلی، زکام و سینوزیت سود برد.

حساسیت‌های پوستی که با خارش، سوزش و خشکی پوست همراه است با مصرف بابونه بهبود پیدا می‌کند.
نشستن در تشت حاوی دم کرده بابونه در التیام هموروئید موثر است.

بابونه مسکنی فوق‌العاده برای سردرد، میگرن، دندان‌درد و درد‌های عصبی است. ماساژ با روغن این گیاه نیز مسکنی موثر برای درد‌های سیاتیک است.

چای بابونه آرام‌بخش محسوب می‌شود. برای رفع بی‌خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، کافی است 10 دقیقه قبل از این‌که به رختخواب بروید یک فنجان چای بابونه بنوشید.

بخور بابونه یکی از ماسک‌های مورد علاقه بانوان است. بخور گل بابونه برای بهبود آکنه و جوش‌های صورت مفید است. بخور بابونه علاوه بر تسکین التهاب و از بین بردن میکروب‌ها سبب تحریک گردش خون صورت می‌شود و پوست را جوان و شاداب می‌کند. از سوی دیگر منافذ پوست را باز کرده و روند دفع سموم و فلزات سنگینی را که طی روز در آن نفوذ کرده‌اند، تسریع می‌کند.

از دیگر خواص قابل توجه گیاه بابونه، روشن نمودن مو در اثر استفاده مداوم و طولانی‌مدت است. استفاده از عصاره بابونه در شامپو خاصیت تقویت‌کننده ریشه‌های مو  را دارد و رفع‌کننده حساسیت‌های پوست سر است.

بابونه در داروخانه‌

عصاره بابونه به صورت قطره در داروخانه یافت می‌شود. این فرآورده در افراد حساس به بابونه و بیماران مبتلا به آسم منع منصرف دارد. مقدار مصرف آن برای مصرف خوراکی در بزرگسالان روزی 3 بار هر بار 30 قطره است. انواع کپسول‌ها نیز از برگ‌های خشک این گیاه تهیه می‌شود.

قطره بابونه برای درمان التهاب بافت مخاطی دهان و سایر قسمت‌های دستگاه گوارش به کار می‌رود علاوه بر این دارای اثرات ضداسپاسم و ضدنفخ است. این فرآورده به صورت دهانشویه جهت رفع التهابات مخاطی دهان نیز به کار می‌رود.

استفاده از بابونه معمولا بی‌خطر است. چای غلیظ این گیاه می‌تواند سبب استفراغ گردد. برخی افراد نیز  به بابونه حساسیت دارند. از مصرف زیاد بابونه در دوران بارداری یا شیردهی اجتناب ورزید. اگر باردار هستید موضوع مصرف آن را با پزشک معالج خود در میان بگذارید. از مصرف توام آسپیرین، وارفارین یا هر‌نوع داروی رقیق‌کننده خون همراه با بابونه بپرهیزید.

غفلت موجب پشیمانی است‌

امروز به دلیل خواص شناخته شده بابونه این گیاه به‌صورت‌های مختلف اعم از دارویی و غیردارویی در بازار موجود است. گیاه خشک بابونه را می‌توانید به راحتی دم کنید و بخورید. علاوه بر این دم نوش بابونه هم به صورت چای کیسه‌ای نیز در بازار موجود است که به‌راحتی قابل مصرف است. شما هم خود را از این نوشیدنی پرخاصیت محروم نکنید.

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۲)

  • علیـ ــر ضــا
  • مفید ❤
    وبلاگ جالب و مطالب خوبی داری مطالبتان هم جذاب و گیرا بود. اگر تمایل به تبادل لینک دارید اطلاع بده .مطالبتون خیلی ساه و در عین حال صادقاه است موفق باشی.
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی