جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

صنعت چاپ در ایران

جمعه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۲۴ ق.ظ

در ایران نخستین بار در سال ۱۶۴۰ میلادی عده ای از بازرگانان ارامنه اصفهان که ساکن آمستردام بودند حروف زبان ارمنی را تهیه و چاپخانه ای خریداری کردند و به جلفای اصفهان آوردند و کتاب انجیل و سایر کتاب های ارمنی را بچاپ رساندند.در آن زمان صنعت چاپ ایران رونقی نیافت تا اینکه در سال ۱۸۱۲ میلادی (۱۲۲۸ هجری قمری) یکنفر از اهالی تبریز بنام میرزا زین العابدین چاپخانه کوچکی در آن شهر دایر و چند کتاب به چاپ رساند. سپس چاپخانه های دیگری بتدریج در ایران ایجاد شد.

یک دستگاه چاپ سربی که توسط محمدحسن خان اعتماد السلطنه در زمان ناصر الدین شاه وارد ایران شده بود تا سال ۲۵۳۷ شاهنشاهی در چاپخانه مجلس وجود داشت اما عم اکنون اطلاعی در مورد آن در دست بنده نیست.

در سال ۲۵۳۷ شاهنشاهی در ایران حدود چهارصد و پنجاه چاپخانه و دویست و پنجاه صحافی گراورسازی و جعبه سازی و جود داشت که بیش از دو سوم آنها در تهران متمرکز شده بودند اما یکی از قدیمی ترین چاپخانه ها در خوزستان شهر مسجدسلیمان بود.

بیشتر این چاپخانه ها از سال ۱۳۱۰(۲۴۹۰ شاهنشاهی )بوجود آمدند.

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۱)

  • علیـ ــر ضــا
  • 💕
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی