جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

سنگ نمک

دوشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۶، ۰۵:۵۵ ب.ظ

سنگ نمک یا همان هالیت شکل معدنی سدیم کلراید یا همان نمک طعام است. سنگ نمک به صورت کریستالی می باشد . کریستال سنگ نمک به صورت مکعب می باشد و وزن مخصوص(نسبت وزن به حجم) آن در حدود ۲٫۱۷ می باشد.

               تصویر ماکرو از دانه ای نمک

                       تصویر بلورهای نمک

طریقه ی درست شدن سنگ نمک:

سنگ نمک از نوع سنگ های رسوبی تبخیری است و همانطور که از اسم آن پیدا است از تبخیر آب دریاچه های نمک بوجود می آید.

در تصاویر زیر طریقه ی تشکیل سنگ نمک به خوبی مشخص است در تصویر نمک روی آب نمک وجود دارد که ذره ذره و با تبخیر آب نمک بصورت بلور بر روی زمین باقی می ماند و در تصویر دوم می توانید یک رود خشک شده نمک راببینید که تنها بلورهای نمک درداخل آن است.

    

کاربرد:

یکی از کاربرد های سنگ نمک در زمان بارش برف و آب کردن یخ و برف از روی سطح معابر می باشد. علت آن این است که آب در دمای صفر درجه یخ می زند اما وقتی که به آب ناخالصی همچون نمک اضافه شود دمای ذوب آن پایین می آید و دمای انجماد آن را ۱۵- درجه ی سانتی گراد می کند و چون که دمای یخ ۱۵- نیست یخ ذوب می شود.

شاید رایج ترین و مشهورترین کاربرد سنگ نمک نیز در تولید نمک طعام باشد که در طعم دادن به غذا از آن استفاده می شود.

رنگ:

سنگ نمک بطور معمول بدون رنگ و شفاف است ولی گاهی به رنگ هایی مانند «آبی روشن»،« آبی آسمانی سیر»و «آبی کبریتی»می باشد.

با ورود ناخالصی به بلور هالیت ،این کانی به رنگ های گوناگون در می آید مثلا با ورود عناصر اورانیوم و کربن به رنگ سیاه در می آید.

گنبد نمکی

بطور کلی برحستگیهایی که توسط نمک به علت حرکات و بالا آمدن آن ایجاد می گردد، گنبد نمکی نامیده می شود. بدیهی است اشکال خارجی تمامی گنبد های نمکی یکسان و یکشکل نبوده و بستگی به سنگ پوششی آن ،فشار درونی و میزان آن دارد.به عبرت دیگر گنبد نمکی عبارت است از ساختمان زمین شناسی گنبدی شکل که هسته ی آن از نمک تشکیل شده است.

هر گنبد نمکی شامل یک هسته مرکزی که از نمک تشکل شده است و بخشی که اطراف هسته مرکزی را احاطه می کند و از سنگ های رسوبی محلی تشکیل شده است، می باشد. معمولا از رسوبات نمکی هسته مرکزی جوانتر است. در بیشتر گنبدهای نمکی، سطح فوقانی بوسیله ی طبقات رسوبی پوشیده شده و تشکیل پوششی را می دهد که به آن پوش سنگ می گویند.در برخی از گنبدهای نمکی، ضخامت پوش سنگ به ۲۰۰ الی ۹۰۰متر می رسد و برخی از گنبد های نمکی فاقد پوش سنگ هستند.مثلا گنبد نمکی قم که در شمال ارتفاعات زنگار منطقه قم قرار دارد، فاقد پوش سنگ است.پوش سنگ ها معمولا از سنگهای آهکی، ژیپس و انیدریت تشکیل می شود.در برخی موارد پوش سنگ حاوی ذخایراز مواد گوگرد است.

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۱)

  • سیّد محمّد جعاوله
  • عالی بود
    احسنت
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی