جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

پریدوت

شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۶، ۰۷:۰۰ ب.ظ

زیرجد همیشه با نور همراه است. مصریان این سنگ را گوهر خورشید می نامیدند. برخی بر این باور بودند که همراه داشتن این سنگ وحشت های شبانه را دفع می کند، مخصوصاً اگر همراه طلا استفاده شود. عده ای این سنگ را به موی خر می بستند و آن را به بازوی دست چپ برای دور کردن شیطان گره می زدند. امروزه،معدن Arizona’s San Carlos Indian از مهمترین  تولیدکنندگان تجاری پریدوت است.

پریدوت غالباً شفاف است و در رنگ های جذاب از سبز مایل به قهوه ای یا زرد تا زردمایل به سبز وجود دارد. خریداران بیشتر طرفدار رنگ سبز روشن لیمویی و سبز زیتونی این گوهر دوستداشتنی هستند.

این گوهر نسبتاً ارزان و فراوان است و معمولاً در اشکال استاندارد و سایزهای کالیبره تا حدود ۵ قیراط (واحد وزن معادل یک بیست و یکم مثقال، و آن مساوی سه جو و سه حصه از بنت حصه ی یک جو است.معادل با۰.۲۰۵گرم)  وجود دارد. سنگ های بزرگتر هم معمولاً آسان پیدا می شود. پریدوت های فست خورده و تامبل (حبه شده) برای مهره های گردنبند و دستبند استفاده می گردد، گاهی هم با گوهرهایی با رنگ متضاد مثل آمتیس، سیترین و تورمالین صورتی به کار می رود.

کلمه ی پریدوت از کلمه ی عربی فریدات به معنای گوهر می آید. اکثر پریدوت ها در اعماق زمین تشکیل می شود و توسط فرایندهای آتشفشانی به سطح زمین می آیند. برخی هم توسط شهاب سنگ ها تولید می گردند، ولی این نوع پریدوت فرازمینی غالباً کمیاب بوده و در جواهر فروشی های کوچک دیده نمی شود. معدن شناسان این سنگ را به اولیوین ارجاع می دهند.

پریدوت سنگ تولد ماه آگوست است (سنگ دیگر سارداونیکس است). میانمار، پاکستان و ایالات متحده از جمله کشورهایی هستند که می توان در آنها پریدوت را یافت. سختی این گوهر در مقیاس ماوس ۵.۶تا ۷ بوده و دارای خاصیت ضربه پذیری مناسب تا خوب است. پریدوت در گرمای زیاد ترک بر می دارد اما در برابر نور پایدار است.

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۳)

  • سیّد محمّد جعاوله
  • خدا قوت
    سپاسگزارم.
  • علیـ ــر ضــا
  • مفید ❤
  • سمیه لاریمی
  • ممنون بابت مطلب مفیدتون
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی