جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

نیمف(اساطیر یونان باستان)

يكشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴ ق.ظ

نیمف

نیمف (به یونانی: νύμφη, nymphē) دراساطیر یونانی و روم باستان به الهه‌های کوچک طبیعت گفته می‌شد که به طور معمول با یک مکان و یا یک سرزمین خاص همراهی داشتند.اکثر نیمف‌ها، همیشه در شکل دوشیزگان بکر و جوان و آماده ی ازدواجی توصیف می‌شدند که بخشی از ملتزمین و همراهان ایزدانی همچون:دیونیسوس، هرمس، یا پان را تشکیل می‌دادند، و یا با ایزدبانوها و به طور معمول با آرتمیس همراه بودند.

معرفی

نیمف در جهان اساطیری یونان به موجوداتی زیبا و افسون‌گر گفته می‌شد که با چهره و قامت یک دختر بچه در کرانه ی رودها و همینطور در جنگل‌ها به سر می‌بردند و با زیبایی خیره‌کننده و دلربایی و عشوه‌گری‌هایشان قادر به سحر و جادو کردن انسان‌ها بودند. بعدها، و در ادبیات قرن نوزدهم این مفهوم به تعبیر زن – کودک (به آلمانی: Kindfrau) تلفظ کیندفرآ به معنی زن بچه(زن بچه صورت) فروکاست. این تعبیر در واقع در مورد دختران نوبالغ و زنان نوباوه و جوان به کار می‌رفت. زنانی که به یکسان از زیبایی زنانه و از معصومیت کودکی بهرمند بودند و به دلیل زیبایی و بخصوص معصومیت، مردان میانسال را شیفته ی خویش می‌ساختند.

شرح

نیمف‌ها، به طور دائمی و مکرر هدف ساتیرها قرار می‌گرفتند. آن‌ها در کوه‌ها و کوهستان‌ها، درخت‌زارها و بیشه‌ها، و باغ‌ها و جنگل‌ها، و همینطور در چشمه‌ها و رودخانه‌ها زندگی می‌کردند، و همچنین درخت‌ها و دره‌ها، و نیز سرداب‌ها و غار و مغاره‌های سرد از جمله زیستگاه‌های آنان به شمار می‌رفت. نیمف‌ها، به طور معمول با خدایان والا و بلندمرتبه نیز همراهی داشتند؛ آرتمیس شکارچی، آپولون پیشگویی کننده، خدایان عیاشی و خوشگذرانی همچون دیونیسوس که ایزد شراب بود، و همچنین خدایان روستایی مانند پان و هرمس، از جمله ایزدان برتری بودند که نیمف‌ها با آنان همراه بودند.

ازدواج نمادین یک نیمف با یک ریش سفید قوم یا یک رئیس قبیله، اغلب به عنوان ریشه‌ای از ریشه‌های پدیداری مردمان محسوب می‌شود و به طرز بی‌وقفه‌ای در ریشه‌شناسی اسطوره‌های یونانی، تکرار می‌گردد؛ و استناد به مجموعهٔ آنان، به پادشاهان باستانی و شجره نامه آنان اعتبار و اقتدار می‌بخشد.

بعنوان دختران زئوس

در روایاتی دیگر نیمف‌ها را دختران زئوس دانسته‌اند. از جمله مشهورترین نیمف‌ها، ملیا و نیادبودند که در چشمه‌ها و جویبارها زندگی می‌کردند. البته نیمف‌های جالب توجه دیگری مانند نرئید، دریاد واوکئانیدها هم بودند که اوکئانیدها در دریا زندگی می‌کردند.

نیمف‌ها زنان جوان و جذابی بودند و معشوق‌های بسیاری داشتند. از جملهپان، پریاپوس، ساتیر و کسانی که مثل آن‌ها در طبیعت زندگی می‌کردند. حتی خدایان بلند پایه تحت تأثیر زیبایی آن‌ها قرار می‌گرفتند. از جمله آپولون، هرمس،دیونیسوس معشوق آن‌ها بودند. آن‌ها گاه پسران جوان را جستجو می‌کردند، که نمونه آن افسانه ی هولاس بود. نیمف‌ها به خاطر زیبایی هولاس جوان، او را ازهرکول دزدیدند و با خود به اعماق چشمه بردند.

بهتر است برای مدتی از اساطیر یونان بگذریم

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی