جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

راهنمای انتخاب server و storage مناسب

جمعه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۳۲ ق.ظ

واضح است که هر کسب و کار کوچکی می تواند از داشتن سرورها و ابزارهای ذخیره‌ سازی مختص خودش سود ببرد. اما انتخاب آن چه که می توان خرید ممکن است در نوع خودش یک چالش محسوب شود. کلید مسأله، تشخیص صحیح و دقیق نیازهای خودتان است. نرم‌ افزارهایی را که امروز و در آینده در کسب و کار خود به کار خواهید گرفت در نظر بگیرید.

 

انتخاب یک سرور مناسب

آیا می خواهید سرویس‌ دهنده ایمیل و وب سایت متعلق به خود را خودتان میزبانی کنید؟ سرعت رشد کسب و کار خودتان را چقدر پیش‌ بینی می کنید؟ اگر جزء آن دسته از شرکت‌ها و سازمان‌ها نیستید که در زمینه به‌ کارگیری فناوری اطلاعات متمایل به صرفه‌ جویی بسیار و کاستن از هزینه‌ها هستند، توصیه می کنیم یک مدیر یا سرپرست شبکه برای خود داشته باشید تا در تشخیص نیازها، برنامه‌ ریزی برای توسعه و مدیریت شبکه و یا به خدمت گرفتن یک مشاور IT یا فروشنده خبره به شما کمک کند. در ادامه این مقاله، مروری بر فناوری ها و تجهیزات موجود در رابطه با موضوع مقاله خواهیم داشت و شما را از طریق طرح پرسش‌های صحیحی که باید در جستجوی پاسخ آن‌ها باشید یاری خواهیم داد.

در این مطلب می خوانید

   ۱.چگونه با تشخیص و شناسایی مواردی هم چون راندمان، هزینه، فضا و دیگر مسایل بتوانید یک سرور مناسب برای کسب و کار خودتان انتخاب کنید؟
   ۲. تفاوت میان ابزارهای ذخیره‌ سازی نوع DAS ،NAS ،SAN و SCSI و تشخیص این موضوع که کدام یک برای کار شما مناسب‌تر است.
   ۳. سازندگان اصلی ابزارهای ذخیره‌ سازی کدامند؟

مقدمه

بهترین راه برای انتخاب یک سرور به‌ گونه‌ای که نه بیش از حد خرج کنید و نه کم تر از آنچه لازم است بودجه اختصاص دهید، این است که ویژگی های سخت‌ افزار مورد نظر را دقیقاً متناسب با کار و وظیفه‌ای که قرار است به سرور اختصاص داده شود، تعیین کنید. مثلاً یک PC ارزان قیمت می تواند تمام نیازهای یک دفتر کار کوچک را به عنوان یک سرور چاپ برآورده سازد، اما یک دستگاه قوی با چند پردازنده می تواند ده‌ها کاربر نرم‌ افزارهای مدیریت بانک های اطلاعاتی و حجم بالایی از تراکنش‌ها یا مبادلات مربوط به تجارت الکترونیک را پاسخ گو باشد.
بسیاری از نرم‌ افزارهای سرویس‌ دهنده می توانند خیلی خوب روی دستگاه‌هایی بدون پردازنده‌های خیلی سریع کار کنند. این دستگاه‌ها معمولاً بر ترکیبی از پردازنده‌های با بازده قابل قبول، مقدار زیادی حافظه، حافظه on-board Cache، آرایه‌های دیسک و نرم‌ افزار ویژه‌ای برای مدیریت و نگهداری سرور متکی هستند.
اگر فکر می کنید در آینده نزدیک به تعداد کلاینت‌های شما در شبکه افزوده خواهد شد، اطمینان حاصل کنید که سرور شما امکان افزودن پردازنده‌های اضافه را ‌دارد و به تعداد کافی جای نصب هارد دیسک های اضافه و اسلایت‌های اضافی را روی خود دارد.

قابلیت‌های دیگری که از یک سرور انتظار دارید، بستگی به نوع داده‌های شما دارد. ابعاد فیزیکی، ظرفیت ذخیره‌ سازی و میزان در دسترس بودن یاAvailability سرور خیلی مهم هستند اما باید به قابل توسعه بودن  یا Scalability و قیمت محصول نیز توجه داشته باشید.

معرفی سرورهای رده پایین

یک سرور در رده Value (رده ارزان قیمت) از یک پردازنده بهره می گیرد. این سیستم‌ها قادر به مدیریت کارهایی در حد به اشتراک گذاشتن فایل، ارسال ایمیل و به اشتراک گذاشتن چاپگر برای یک گروه حداکثر ده نفری از کاربران هستند.
این دستگاه‌ها عموماً به فرم Tower (ایستاده) یا قابل نصب در Rack (به ارتفاع U1 و شامل یک پردازنده، حداقل ۴ گیگابایت حافظه (البته دست کم ۸ گیگا بایت توصیه می شود) قابل گسترش به ۱۶ تا ۳۲ گیگا بایت و حداکثر ۴ هارد دیسک از نوع SATA هستند.
در جستجوی مدلی باشید که سه یا چهار محل برای نصب درایورهای اضافی دارد، از اترنت 1000/100/10 مگا بیت بر ثانیه استفاده می کند و حدود ۵ اسلات PCI دارد که دست کم دو تا از آن‌ها می توانند کنترلرهای مخصوص RAID ‌های 64 بیتی PCI X RAID یا آداپتورهای پر سرعت دیگر را روی خود سوار کنند.
اگر حدود ۷۰۰ دلار هزینه کنید، می توانید یک سیستم ابتدایی شامل یک پردازنده Xeon و ۴ گیگابایت حافظه و یک هارد دیسک SATA یک تر بایتی، تهیه کنید. ECC مخفف Error Correction Code است. یک سرور با پردازنده Xeon با مقدار بیشتری رم و هارد دیسک قوی تر (یا هارد دیسک های اضافی موجود روی سیستم) حدود 1000 دلار هزینه برایتان خواهد داشت.
اگر هزینه خریدن سیستم‌ عامل را نیز در نظر بگیرید، حدود ۸۰۰ دلار اضافه خواهد شد. چنین سروری به‌ طور معمول همراه یک سال گارانتی قطعات و پشتیبانی فنی (قاعدتاً پرسنل بخش پشتیبانی شرکت فروشنده (یا سازنده) باید طی مدت حداکثر ۲۴ ساعت در دسترس شما قرار گیرند) عرضه می شود.
سرورهای رده Value دارای قابلیت‌های اضافی مثل RAID تعبیه شده هستند که صرفا امکان پشتیبانی از هاردهای SATA را خواهد داشت.

معرفی سرورهای رده متوسط

دستگاه‌های این رده به طور معمول بین هزار تا ده هزار دلار قیمت دارند و به‌ صورت ایستاده یا مدل‌های قابل نصب در Rack (اندازه‌های1U تا 4U) عرضه می شوند. این سرورها می توانند چندین کار مختلف را هم زمان اداره کنند، مثلاً بانک های اطلاعاتی کوچک، سرویس‌ فایل، به اشتراک گذاشتن چاپگر و نرم‌ افزارهای سرویس‌دهنده (برنامه‌های کاربردی).
از این سرورها می توان در کسب‌ و کارهای کوچک یا گروه‌های کاری بزرگ استفاده کرد. ممکن است از دو یا چند دستگاه از این نوع به صورت پیکر‌بندی خوشه‌ای (Cluster) برای به اشتراک گذاشتن وظایف محوله به نرم‌ افزارهای سرویس‌ دهنده استفاده کرد تا در صورت خرابی یا عدم سرویس‌ دهی یک دستگاه، بقیه دستگاه‌ها بتوانند به ارایه همان سرویس بپردازند و امور روزانه از تحرک باز نماند.
سرورهای رده میانی معمولاً با ۲ الی ۴ پردازنده، حداکثر ۳ ترابایت رم و بین ۸ تا ۴۰ عدد هارد SATA و SAS یا بیشتر در یک RAIDارایه می شوند و امکان افزودن ابزارهای ذخیره‌ سازی بیرونی (External)، سخت‌ افزار Fiber Channel SAN و ادوات دیگر نیز وجود دارد. سرور شما باید حداقل  دارای ۱۵ مگابایت حافظه Cache از نوع Level3، هشت گیگا بایت رم، چیپ‌ست مدیریتی مخصوص سرور، آداپتور SAS یا یک کنترلر RAID، دو سال گارانتی قطعات و کارکرد و پشتیبانی به صورت (دسترسی روزانه به پرسنل بخش پشتیبانی) باشد.
سرورهای رده متوسط باید همراه هارد دیسک ها، فن و منبع تغذیه نوع Hot-Plug و یدکی (Redundant) باشند تا بتوانید بدون نیاز به خاموش کردن دستگاه، قطعات معیوب را تعویض و جایگزین کنید.

برای انتخاب سرور از کجا شروع کنیم؟ 

سرورها با پیکربندی های مختلف برای Email server ،Database server ،File sharing ،web server و غیره به کار می روند که ما شما را در نحوه انتخاب سرور مناسب راهنمایی خواهیم کرد. برای انتخاب یک سرور ابتدا باید نیاز های خود را بشناسیم که برای شناخت بهتر می توانیم از سوال های زیر کمک بگیرید.
   ۱. چه تعداد کارمند در شبکه دارید؟
   ۲. چه مشکلاتی در شبکه دارید که سعی در حل آن دارید (چه سرویسی از سرورمی خواهید)؟
   ۳. نرم افزار هایی که می خواهید استفاده کنید و تعداد کارمندانی که می خواهند با آنها کار کنند
   ۴. چه سرعتی برای پردازش اطلاعات نیاز دارید (CPU مورد نیاز)
   ۵. چه مقدار RAM نیاز دارید؟
   ۶. به چه مقدار هارد نیاز دارید؟  لازم به ذکر است حجم اطلاعاتی را که در حال حاضر دارید و میزان اطلاعاتی که در آینده اضافه خواهد شد و نوع RAID که مورد نیارتانرا در نظر بگیرید (پیشنهاد می شود میانگین ذخیره اطلاعات را در 24 ماه یا 36 ماه محاسبه کنید)
   ۷. از چه نوع هاردی میخواهید استفاده کنید (SAS، SATA یا SCSI)؟
   ۸. می خواهید سرورتان Rack Mount باشد یا Tower
   ۹. به چه تعداد پورت شبکه بر روی سرور نیاز دارید؟
   ۱۰. آیا برنامه ای برای اضافه کردن استوریج و یا Tape جهت گرفتن بکاپ از سرور دارید؟
   ۱۱. به چه نوع RAID نیاز دارید (جهت انتخاب کنترلر RAID)؟
   ۱۲. چه مقدار می خواهید هزینه کنید؟

چرا سرور اچ پی بخریم

دلایل مختلفی می‌توان برای انتخاب سرور اچ پی نام برد. مهم‌ترین آنها عبارتند از:
   ۱. آماده و فراهم بودن در تمام زمان
   ۲. دارای سیستم‌های پیشرفته و مدرن همراه با تکنولوژی روز
   ۳. استفاده از نرم افزارهای جدید و سیستم عامل‌های متن باز یا Open Source
   ۴. قابلیت ارتقاء همراه با بزرگ شدن و توسعه تجارت شما
   ۵. دارای قیمت رقابتی با سایر محصولات
   ۶. مطابقت با ساختارهای مختلف در شبکه
   ۷. کاربری آسان
   ۸. قابلیت اطمینان بالا و ریسک پذیری پایین
   ۹. به کار بردن ابداعات جدید

۱۰ نکته مهم هنگام خریدن سرور

   ۱. برای توسعه آتی شبکه برنامه‌ ریزی کنید. دنبال سروری بگردید که به موازات افزایش نیازهای شما، قابل توسعه باشد.

   ۲. سیستمی انتخاب کنید که دارای قابلیت‌های ویژه سرورها، مثل چیپ‌ست مدیریتی مخصوص سرورها، راندمان بالای I/O و آرایه درایورهای پر سرعت  را دارا باشد.
   ۳. اگر این احتمال وجود دارد که کسب و کار شما از خروجی سرور برای مقاصد تجاری و مالی استفاده کند، دستگاهی بخرید که شامل قطعات و نرم‌ افزارهایی باشد که به آسانی از طریق بازار یا فروشنده سیستم در دسترس هستند، تا در زمان بروز مشکل، مدت زمان عدم سرویس‌ دهی سیستم (Downtime) به حداقل ممکن کاهش یابد.
   ۴. از آن دسته از شرکت‌های سازنده، خرید کنید که به همراه محصول خود، یک بسته نرم‌ افزاری برای مدیریت آسان سیستم ارایه می کنند.
   ۵. فراموش نکنید که‌ هنگام قیمت گرفتن، باید بهای سیستم‌ عامل را نیز محاسبه کرد.
   ۶. اگر سازمان یا شرکت مطبوع شما تعداد کمی کارمند در بخش IT دارد یا اصلاً چنین کارمندانی ندارد، از فروشندگانی خرید کنید که از طریق سایت خود، به طور رایگان شما را در تشخیص صحیح نیازهایتان یاری می دهند. به این ترتیب می توانید سروری تهیه کنید که بیشترین تطابق را با نیازهای شما دارد.
   ۷. مشخص کنید که چقدر فضای فیزیکی لازم است به زیر ساخت شبکه خود اختصاص دهید (امروز یا در آینده). سیستم‌های نوع Tower مناسبند، اما اگر از لحاظ فضا به طور جدی دچار محدودیت هستید، یک دستگاه به فرم قابل نصب در Rack انتخاب بهتری است.
   ۸. اگر قرار شد از پیکر‌بندی قابل نصب در Rack یا Rack Mount استفاده کنید، عواملی که در تعیین قیمت Rack ها و ابزارهای جانبی سیستم مؤثرند، مانند منبع تغذیه (شامل UPSهای قابل نصب در رک) و سینی کابل را فراموش نکنید.
   ۹. از شرکت‌هایی (اعم از سازنده یا فروشنده) خرید کنید که برای مدت طولانی در محل کار و سکونت شما مستقر بوده یا خواهند بود. زیرا هنگامی که به شرکت‌های کم تر شناخته شده رجوع می کنید، این ریسک وجود دارد که در آینده نتوانید از گارانتی محصول استفاده کنید یا پشتیبانی مناسبی از سوی فروشنده دریافت نکنید.
  ۱۰. خدمات گارانتی باید شامل دست‌ کم دو سال به همراه خدمات آن‌لاین باشد.

۱. پردازنده‌

CPU یا Central Processing Unit به معنای واحد پردازش مرکزی است و  معیار سنجش سرعت آن MHZ. هر بیت دارای مقداری برابر با صفر و یا یک است که این بیت‌ها توسط CPU محاسبه می شوند در پردازنده های ۳۲ بیتی میزان محاسبه برابر با 4,294,967,295 است در حالی که در پردازنده های ۶۴ بیتی این مقدار برابر با 18,446,744,073,709,551,615 است.
SMP یا Symmetric Multi Processing روشی است که چندین CPU به صورت جداگانه اما با یکدیگر بر روی یک مادر بورد کار می کنند و سیستم عامل از هر دوی آنها به صورت یکسان استفاده می کند دو شرکت AMD و Intel این روش را پشتیانی می کنند البته سیستم عامل و نرم افزار مورد استفاده نیز باید SMP را پشتیبانی کنند.
پردازنده های Hyper Threading شرکت Intel از این تکنولوژی پشتیبانی می کنند هر CPU در یک زمان فقط می تواند یک پردازش را انجام دهد این در صورتی است که شاید این پردازش از تمام توان CPU استفاده نکند و ما بقی آن بدون استفاده می ماند که این تکنولوژی این مشکل را برطرف می کند.
Quick Path Interconnect پهنای باند در CPU ها را با FSB نشان می دهند که این تکنولوژی در CPU های جدید به QPI تبدیل شده و به سرعتی معادل ۶ گیگاترنسپرت در ثانیه رسیده است.
زئون یا Xeon نامی است که اینتل بر روی CPU های مخصوص به سرور گذاشته که این CPU ها از توانمندی بالاتری نسبت به نمونه های معمولی خود برخوردار است که اولین CPU Xeon در سال۱۹۹۸ به بازار عرضه شد.
VRM قطعه ای است که میزان ولتاژ CPU را کنترل می کند و باعث می شود که حرارت CPU قابل کنترل باشد.

سرورهای مناسب برای کسب و کارهای متوسط و کوچک معمولاً از سیستم‌ عامل ویندوز و پردازنده‌های ۶۴بیتی AMD و یا اینتل استفاده می کنند. بسیاری از سازمان‌هایی که کار و مأموریت حساسی دارند از سرورهایی استفاده می کنند که با سیستم‌ عامل یونیکس کار می کنند و متکی بر پردازنده‌های ۶۴بیتی مانند AMD Opteron ،Intel Itanium و یا پردازنده‌های RISC ساخت IBM ،HP،سان و دیگران هستند. پردازنده‌های 64 بیتی می توانند مقدار زیادی از حافظه را آدرس‌ دهی کنند و بازده و سرعت بسیار بالایی دارند.
پردازنده‌های Xeon با بهره‌ گیری از فناوری Intel Hyper-Threading که اجازه می دهد یک تراشه هم زمان دو Thread را (هرThread مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های زبان ماشین است) با هم اجرا کند، راندمان بهتری ارایه می کنند.
وقتی سراغ پردازش ۶۴ بیتی می‌رویم، AMD Opteron و Intel Itanium مطرح می شوند. پردازنده‌های Opteron براساس معماری کنونی x86 ساخته شده‌اند و به طور ذاتی هم برنامه‌های نرم‌ افزاری ۳۲ بیتی و هم برنامه‌های ۶۴ بیتی را پشتیبانی می کنند.
پردازنده ایتانیوم براساس معماری IA-65 طراحی شده و از قابلیت‌های فناوری EPIC ابداع شده توسط اینتل پشتیبانی می کند. EPICمخفف عبارت Instraction Conlputing Explicitly Parallel ترجمه تحت‌اللفظی آن عبارت است از "دستورالعمل محاسباتی صریحاً موازی". این قابلیت امکان اجرای حداکثر ۶ دستورالعمل را به صورت هم زمان به تراشه می دهد. تراشه‌های ایتانیوم به طور ذاتی از برنامه‌های ۳۲ بیتی پشتیبانی نمی کنند اما می توانند آن‌ها را با استفاده از حالت (Emulation یا تقلید) اجرا کنند.

یک سرور مناسب برای کاربردهای عمومی قیمتی حدود ۳۰۰۰ دلار دارد و قاعدتاً باید شامل یک پردازنده ۲ تا ۲/۳گیگاهرتزی از نوعAMD Athlon MP یا Intel Xeon و یک پردازنده کمکی دوم باشد. اگر AMD انتخاب می کنید، خوب است که دنبال یک سرور با پردازنده سریع‌تر نوع Opteron باشید که به وفور در بازار یافت می شود و قیمت مناسبی هم دارد.

۲. حافظه یا RAM

رم‌ها در کامپیوتر، اطلاعات را به صورت موقت ذخیره می کنند که این کار باعث بهبود کارایی سیستم می‌شود به عبارتی اطلاعات را برای CPU نگهداری می کنند البته CPU ها نیز دارای RAM هستند. کش پردازنده اطلاعات را به واسطه کش دریافت وارسال می‌کند وکش اطلاعات را برای RAM ها می فرستد. رم‌ها دارای مدل‌های مختلفی هستند.
SD RAM – DDR SD RAM – DDR2 SD RAM – DDR3 SD RAM

تعادل صحیح بین توان پردازشی و مصرف حافظه بستگی به نوع برنامه‌هایی که کاربر اجرا می کند و میزان بار (Load) آن‌ها دارد. حافظه‌های ECC متداول‌ترین نوع حافظه‌هایی هستند که می توان در سرورها یافت. این نوع حافظه از یک مدار الکترونیکی مخصوص درون تراشه استفاده می کند که قادر به کشف و تصحیح خطاهای تک بیتی حین محاسبات، بدون متوقف ساختن (Halt) سیستم است. سرورهای رده Value معمولاً حداکثر ۴ گیگا بایت حافظه را پشتیبانی می کنند در حالی که سرورهای قوی تر همراه ۱ الی ۲ گیگابایت رم ارایه می شوند که قابلیت افزایش تا ۳۲ گیگا بایت را دارند.

                                      تاریخچه استفاده از رم های اچ پی

 

ECC یا Error Correction Codes چیست؟

روشی است برای پیدا و اصلاح کردن خطاها در زمان انتقال اطلاعات انواع DIMM ها. در رم‌های DDR3 دو نوع DIMM داریم.
    ۱. UNBuffered یا UDIMMS این نوع رمها بیشترین مدل رمها را تشکیل می دهند مصرف برق کمی دارند و بر روی سیستم‌هایی که دارای DIMM کمی هستند و پاور ضعیف دارند مناسب است البته ظرفیت این نوع رم‌ها کم است و از سیستم ECC پشتیبانی می کند و با عبارت E بر روی رم‌ها قابل تشخیص هستند.
    ۲. Registered یا RDIMMS این نوع رم‌ها ظرفیت بالاتری دارند و با عبارت R نمایش داده می شود و از سیستم‎های Address Parity پشتیبانی می‌کند.

 

UDIMMs RDIMMs  
(1GB, 2GB) (2GB, 4GB, 8GB) DIMM Sizes Available
- Low power version of DIMMs available
ECC Support
Advanced ECC support
- Address parity
- Memory Mirroring and Lock-Step Mode support
Lower Higher Relative Cost

جدول مقایسه ای DIMMها

 

۳. اتصالات شبکه‌ای

بیشتر سرورهای ارزان قیمت امروزی همراه یک پورت اترنت یک گیگا بیتی عرضه می شوند. اغلب سرورهای قوی تر شامل دو کارت شبکه یک گیگا بیتی (به صورت استاندارد و یا انتخابی) هستند. بعضی کارت‌ها هم با استاندارد‌های قدیمی تری مانند اترنت سریع (Mbps 100) نیز سازگارند.

۴. هارد دیسک

به طور متداول، سرورهای رده Value شامل یک هارد دیسک به عنوان پیکر‌بندی پایه‌ای سیستم هستند. اما برای دستیابی به حداکثر راندمان، درایورهای نوع SAS یا Serial ATA) SATA) پیشنهاد می شوند. برخی درایورهای SATA با سرعت حدود ده هزار دور در دقیقه هم‌ اکنون موجودند و مخصوص سرورها و ایستگاه‌های کاری طراحی شده‌اند.
سرورهایی که دارای قابلیت اصطلاحاً High-Availability هستند از درایورهای Hot-Plug استفاده می کنند. این درایورها به کنترلرهایRAID قابل اتصالند، کنترلرهایی که به نوبه خود یا به صورت یک کارت PCI سوار شده روی مادر بورد عرضه می شوند و یا با مادر بورد یکپارچه (Integrate) شده‌اند.
پیکر‌‌‌بندی های متداول RAID شامل آرایه RAID 1 برای Mirroring و آرایه RAID 0 برای Striping نیز هست. در مورد اولی، عین داده‌ها به صورت بلادرنگ روی درایور دوم کپی می شود و در مورد RAID 0، داده‌ها میان چندین درایور دیگر پراکنده می شود. RAID 5 ترکیبی از Striping با اطلاعات مربوط به کنترل صحت اطلاعات (Parity) است که می توان از آن برای بازسازی داده‌های خراب شده یا یک درایور معیوب استفاده کرد. پیکر‌بندی از نوع Mirrored RAID بهترین نوع حفاظت را در برابر از دست رفتن داده‌ها در اختیار قرار می دهد.

۵. در دسترس بودن یا Availibility

درایورهای Hot-Plug، اسلات‌های PCI، ذخیره‌ ساز RAID، وجود منبع تغذیه‌ها و فن‌های متعدد، سرور شما را سرپا نگه می دارند. سرورهای موسوم به Fault-Tolerant یا مقاوم در برابر نقص و خرابی قادرند زمان سر پا بودن (Uptime) سرور را باز هم بیشتر کنند.
این کار از طریق تعدد اجزا و قطعات کلیدی دیگر (مثل پردازنده‌های کاملاً مشابهی که به صورت lockstep کار می کنند) صورت می پذیرد. خوشه‌ سازی یا Clustering استفاده از دو یا چند سرور متصل به هم (مثلاً یک سرور به عنوان دستگاه اصلی و دستگاه دوم به عنوان پشتیبان آن) هزینه بیشتری ایجاد می کند اما مقاومت کل سیستم در برابر خرابی و نقص فنی را به حد بسیار بالایی می رساند.

۶. مدیریت و سرویس‌ پذیری یا Serviceability

نرم‌ افزار مدیریت سیستم در سرورهای خانواده Value بسیار ابتدایی است. در سرورهای رده متوسط، بسته نرم‌ افزاری همراه دستگاه به شما اجازه می دهد از راه‌ دور به سرور دسترسی پیدا کنید و فایل‌های Event Log را بررسی کنید، BIOS و نرم‌ افزار سیستم را ارتقاء دهید و یا فرمان خاموش کردن کل سیستم را صادر کنید. سایر قابلیت‌های مدیریتی، امکان پیکر‌بندی و مدیریت ابزارهای ذخیره‌ سازی، مانیتور کردن فعالیت پردازنده و میزان استفاده از دیسک، تنظیم پارامترها برای پیش‌ بینی خطاها و مشکلات سیستم، عیب‌ یابی (Diagnose) و نیز تنظیم سیستم برای ارسال هشدار در موارد گوناگون (از طریق email، تلفن و پیجر) را در اختیار قرار می دهد.
سرویس‌ پذیری سرور نیز برای همه کسب و کارها (چه کوچک و چه بزرگ) مهم است. سرورهایی که کار کردن با آن‌ها راحت است، معمولاً داخل یک Case مخصوص قرار گرفته‌اند که به سادگی و بدون نیاز به آچار و ابزارهای دیگر قابل باز کردن هستند تا بتوان قطعاتHot-Plug یا Hot-Swap را به سرعت جاگذاری کرد.

۷. اندازه فیزیکی و قابلیت گسترش  یا Scalability

اندازه فیزیکی می‌تواند یک مؤلفه کلیدی در انتخاب یک سرور باشد. این روزها سرورهای مدل Tower به سرعت جای خود را به انواعRack-Mount می دهند. سرورهای Rack با ارتفاع‌های مختلف به بازار عرضه می شوند. این طیف از سایز (1U تا 8U اینچ) را در بر می گیرد. (عرض استاندارد این مدل‌ها 19 اینچ است). سرورهای Rack علاوه بر صرفه‌ جویی در فضایی که اشغال می کنند، با بهره‌ گیری از قابلیت‌هایی هم چون امکان سوار کردن درایورهای جدید از جلو و اسلات‌های گسترش (در پشت دستگاه) به‌ سادگی قابل نگهداری هستند. هر یک از سرورهای داخل Rack را می توان به صورت کشویی و خیلی راحت بیرون آورد و یا به داخل فرستاد. این ویژگی به کارمندان IT امکان می دهد که کابل کشی مجموعه را خیلی تمیز و مرتب و اصولی انجام دهند.

۸. استوریج یا ابزار ذخیره‌ سازی

آیا بر این تصور هستید که ابزارهای ذخیره‌ سازی صرفاً یکی دیگر از اقلامی هستند که در هنگام خرید سرور باید سفارش دهید؟ اگر چنین است دو دلیل خوب وجود دارد تا دراین‌ باره بیشتر بیندیشید: عذاب و فایده. اگر شما وضعیت فعلی و نیازهای آتی خود درباره ذخیره‌ سازی را به دقت تحلیل کنید، می توانید از پیش آمدن نیاز به یک ارتقای هزینه‌ بر و زمان‌ بر و عذاب و دردسرهای آن جلوگیری کنید. همچنین می توانید سرورهای مختص انبار کردن فایل‌ها (File Servers) را یکپارچه کنید، Workgroup (منظور از Workgroupگروهی از کامپیوترهای داخل یک شبکه است که در یک دسته یا طبقه‌ بندی خاص جای گرفته‌اند) و ابزارهای ذخیره‌ سازی که در دفتر راه‌ دور یا Remote-Office خود دارید را ساده و خلاصه کنید، و قابلیت‌هایی هم چون "حفاظت از داده‌ها" و "سرعت بالا در سرویس‌ دهی" را با کم ترین هزینه در اختیار کاربرانتان قرار دهید. ذخیره‌ ساز نوع SATA یا Serial ATA، ذخیره‌ ساز Network Attached Storage) NAS) و حتی سیستم‌های iSCSl SAN همگی در دسترس شما هستند. ما در ادامه مقاله، برخی از ملاحظاتی را که باید برای انتخاب صحیح قطعات و اجزای مورد نیاز سیستم‌تان مد نظر قرار دهید، ترسیم خواهیم نمود.

بدترین اشتباهی که ممکن است هنگام خریدن یک ابزار ذخیره‌ سازی مرتکب شوید این است که به اندازه کافی نخرید و یا یک سیستم‌ قابل گسترش نخرید. خریدن یک ذخیره‌ ساز خیلی کم‌ ظرفیت، دست برنامه‌های کاربردی و سرویس‌های شبکه‌ای شما را برای دسترسی به منابع سیستم خواهد بست. اگر قصد دارید بعداً هارد دیسک های داخلی سرور خود را ارتقاء دهید، پول اضافه‌ای که برای گرفتن نسخه پشتیبان یا بکاپ از داده‌ها، اضافه کردن هارد دیسک های جدید و بازیابی داده‌ها به منظور ارتقاء ابزارهای ذخیره‌ سازی سیستم صرف خواهید کرد، خیلی بیشتر از میزان هزینه‌ای است که در ابتدا صرفه‌ جویی کردید.
اغلب کسب و کارهای کوچک و بسیاری از شرکت‌های متوسط تمایل یا مهارت فنی توسعه ابزارهای ذخیره‌ سازی سرورهای موجود خود را ندارند. در واقع قیمت ابزارهای ذخیره‌ سازی (نسبت به کارکردشان) خیلی پایین است. ولی هزینه نیروی انسانی مورد نیاز برای مدیریت این سیستم‌ها خیلی بالاست و در اغلب موارد اصولاً ارتقاء دادن ابزار ذخیره‌ سازی داخل یک سرور قدیمی، کاری بی معنی و یا بیهوده به نظر می رسد.
توصیه به کسب و کارهای کوچک این است که سعی کنید تا حد ممکن کار را ساده برگزار کنید و بگذارید ابزارهای ذخیره‌ سازی نسبتاً ارزان قیمت برایتان کار کنند. اگر فکر می کنید به ۸۰ گیگا بایت فضای ذخیره‌ سازی فایل نیاز دارید، مقداری بیشتر پول خرج کنید و یک هارد دیسک ۲۴۰گیگا بایتی بخرید. درایورهای IDE و SATA نسبتاً ارزانند و حتی قیمت درایورهای اسکازی، هنگامی که با هزینه و دستمزد ارتقاء آتی آن مقایسه شوند، قابل قبول هستند.

درباره فناوری های ذخیره‌ سازی بیشتر بدانید

DAS یا Direct-Attached Storage: ابزار ذخیره‌ سازی به صورت مستقیم به سرور متصل می شود.
Fibre Channel: یک فناوری شبکه‌ای گران‌ قیمت که برای فواصل کوتاه و برپا کردن شبکه SAN استفاده می شود.
(‌IDE (Integrated Device Electronics یا (ATA (AT Attachment: فناوری ذخیره‌ سازی به کار رفته در کامپیوترهای دسکتاپ رایج و نیز سرورهای مناسب برای محیط‌ها و شبکه‌های کوچک که شامل مدارالکترونیکی کنترل‌ کننده ابزار ذخیره‌ سازی است. این فناوری یکی از روش‌های استاندارد اتصال هارد دیسک ها، سی دی رام و درایورهای Tape به سیستم است.
iSCSI: یک روش کم هزینه برای برپا کردن SAN روی شبکه‌های مبتنی بر TCP/IP است.
IP SAN: یک شبکه SAN که براساس پروتکل iSCSI بنا شده است.
NAS یا Network-Attached Storage:‌ یک وسیله ذخیره‌ سازی که به شبکه اترنت متصل می شود و امکان ذخیره‌ سازی فایل را فراهم می آورد.
‌RAID یا Redundant Array of Inexpensive Disks: نامی که برای انواع مختلفی از آرایه‌های دیسک به کار می رود. یک خصوصیت مهم این سیستم‌ها، مقاومت در برابر نقص و خرابی است.
SCSI یا Small Computer System Interface:‌ یک استاندارد مهم در ابزارهای ذخیره‌ سازی مناسب برای سرورهای رده‌های متوسط و پیشرفته.
SATA یا Serial ATA:‌ یک استاندارد ذخیره‌ سازی جدید و ارزان قیمت که داده‌ها را با سرعتی بیشتری نسبت به IDE/ATA انتقال می دهد.
Serial-Attached SCSI: ‌یک استاندارد اسکازی جدید با راندمان بالا.
SAN یا Storage Area Network: ‌معمولاً یک شبکه فرعی از ابزارهای ذخیره‌ سازی مبتنی بر Fibre Channel که می تواند توسط چندین سرور به صورت اشتراکی مورد استفاده قرار گیرد.

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۱)

  • سیّد محمّد جعاوله
  • خداقوت
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی