جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

تصور شخصیت حسابداری چیست؟

پنجشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۴۴ ق.ظ

یک شخصیت حسابداری، یک واحد اقتصادی کاملاً تعریف‌شده است که حسابداری مرتبط با یک سری وقایع مالی را به طور کامل، از حسابداری دیگر واحدهای تجاری و یا از دیگر تقسیمات، به هر نحوی، جدا می‌کند.

یک حسابدار ثبت‌های جدایی برای شخصیت‌های حسابداری مجزا نگه‌داری می‌کند و جریان وجه نقد ویژه‌ای را برای هر شخصیت حسابداری در نظر می‌گیرد. با این حال، تمام شخصیت‌های حسابداری معمولاً در نهایت در صورت‌های مالی واحد تجاری تجمیع می‌شوند. تصور شخصیت حسابداری یا تصور تفکیک شخصیت حسابداری یکی از تصورات پایه‌ای حسابداری است.

به طور ساده می‌توان گفت تصور شخصیت حسابداری هم شامل کلیت واحد تجاری به عنوان یک شخصیت مجزا است و هم شامل تک تک حساب‌های افتتاح شده، در دفاتر حسابداری، در ارتباط با عملیات آن واحد تجاری.

تقسیم‌بندی تصور شخصیت حسابداری

اگرچه نگهداری شخصیت‌های حسابداری مجزا، اطلاعات مفیدی را برای مدیریت فراهم می‌سازد، بسیاری از شخصیت‌های تجاری به سبب گزارش‌دهی مالی و به عنوان نمودِ رشدِ کمیِ واحد تجاری است که در دفاتر حسابداری نگهداری می‌شوند. پس از این‌که یک شخصیت حسابداری افتتاح شد، این حساب نباید مورد تغییر قرار گیرد، چرا که این تغییرات ممکن است قابلیت مقایسه‌ی اطلاعات مالی واحد تجاری را از بین ببرند.

تعریف تصور شخصیت حسابداری

حسابداری به صورت موقت بر اساس نیازهای اطلاعاتی مدیران تعریف می‌شوند. گاهی اوقات شخصیت‌های حسابداری بر اساس مشابهت با یک‌دیگر، در جریان عملیات تجاری، دسته‌بندی می‌شوند. به عنوان نمونه، یک حساب مجزا می‌تواند برای واحد فروش، بخش سرمایه‌گذاری یا برنامه‌ی ویژه‌ی تابستانی ایجاد شود.

به عنوان مثال، اثرات مالی تمام اقداماتی که حالت فروش دارند، در یک شخصیت حسابداری مجزا به نام «حساب فروش» ثبت شوند. این حالت می‌توانداختصاصی‌تر هم باشد. به عنوان نمونه برای یک سرمایه‌گذاری خاص، یک شخصیت حسابداری با عنوان مثالیِ «سرمایه‌گذاری X» در دفاتر حسابداری افتتاح شود و تمامی اثرات مالی مرتبط با این سرمایه‌گذاری، در این شخصیت حسابداری گردآوری شوند.

تمام شخصیت‌های حسابداری دارایی‌هایی دارند که باید مورد حسابداری قرار گیرند. به محض این‌که شخصیت حسابداری تعریف شد، تمام معاملات مرتبط در این شخصیت حسابداری گزارش می‌شوند تا اهداف گزارش‌دهی و حسابداری تأمین گردند.

نمونه‌هایی از شخصیت حسابداری

هر بخش یا قسمتی می‌تواند به عنوان یک شخصیت حسابداری مجزا در نظر گرفته شود. این تعریف همچنین برای هر خط تولید و یا هر موقعیت جغرافیایی‌ای که در آن محصولات به فروش می‌روند صادق است. شخصیت‌های حسابداری می‌توانند بر اساس اصول هسته‌ای واحد تجاری ایجاد شوند و یا این‌که بر اساس مشتری تعریف گردند. درصورتی شخصیت‌های حسابداری می‌توانند بر اساس مشتری تعریف شوند که مشتریان کاملاً از یکدیگر تفکیک‌پذیر باشند.

به عنوان نمونه‌ای از تعریف شخصیت‌های حسابداری بر اساس اصول هسته‌ای واحد تجاری، می‌توان به بها‌یابی مرحله‌ای، و به عنوان نمونه‌ای از تعریف شخصیت‌های حسابداری بر اساس مشتری می‌توان به بهایابی سفارش‌کار اشاره نمود.

در نهایت، یک واحد تجاری، در تمامیت خود، به عنوان یک شخصیت حسابداری مجزا از واحدهای تجاری دیگر شناخته می‌شود.

اهداف داخلی تصور شخصیت حسابداری

استفاده از شخصیت‌های حسابداری داخلی، به مدیران امکان تجزیه و تحلیل فعالیت‌ها را با استفاده از ارقام تفکیک شده‌ی قسمت‌های مختلف تجارت می‌دهد. بودجه‌بندی و دیگر تجزیه و تحلیل‌های مالی تنها در صورت استفاده از اطلاعات مالی تفکیک شده در شخصیت‌های حسابداری مختلف امکان‌پذیر است. بدین وسیله مدیریت می‌تواند موضع‌گیری استراتژیک مناسب‌تری داشته باشد و بر اساس آن‌چه به صورت مجزا در شخصیت‌های حسابداری مختلف گزارش شده است موقعیت بازار و فروش خود را بهتر تعیین نماید. نگهداری شخصیت‌های حسابداری مختلف ضمن ایجاد اطلاعات مرتبط، امکان تصمیم‌گیری در مورد توقف فعالیت و یا گسترش واحد تجاری را فراهم می‌سازد.

اهداف خارجی تصور شخصیت حسابداری

یک تجارت نیازمند است تا حساب‌های مالی خود را از حسابهای مالی صاحبان خود و همچنین سرمایه‌گذاران جدا نگاه دارد. برای دستیابی به این هدف، یک تجارت از نظر قانونی و اهداف مالیاتی به عنوان یک شخصیت مجزای حسابداری در نظر گرفته می‌شود. یک شخصیت حسابداری مجزا به مقامات مالیاتی این امکان را می‌دهد تا در مورد مالیات واحدهای تجاری، به سطح دقیق‌تری ، منطبق با قوانین مالیاتی، دست یابند. شخصیت‌های حسابداری مختلف نیازمند گزارش‌دهی‌های مالی متفاوت هستند. این گزارش‌دهی‌های مالی از این رو اهمیت دارند که در زمانی که شخصیت حسابداری باید در یک ورشکستگی تسویه شود، تعیین می‌کنند که چه کسی مالک کدام دارایی‌هاست.

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۲)

  • سیّد محمّد جعاوله
  • خسته نباشید
    بحثتون از حد درک ما بالاتره :))
    ولی خسته نباشید واقعا
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی