جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

توافق میان فلسفه و شریعت

سه شنبه, ۹ آبان ۱۳۹۶، ۰۷:۴۴ ق.ظ

فارابی همان طور که کوشید تا میان آریستوکلس(افلاطون) و ارسطو هماهنگی برقرار کند، تلاش کرد تا فلسفه را که در آن زمان به عنوان فلسفه یونان شناخته می شد، با دیناسلام سازگار کرده و نشان دهد که این دو تعارضی با هم نداردند. 

او گفت که دین اسلام، با حکمت یونانی متناقص نیست. هر چند برخی از اختلافات و تناقضات دیده می شود؛ اما این اختلافات، اختلافاتی ظاهری است و بهتر است برای رفع آن ها به تاویلات فلسفی بپردازیم و حقیقت را از ورای این رموز و استعارات گوناگون بیرون بکشیم. 

او در این رابطه می گوید:
"شریعت(دین) و حکمت(فلسفه) به اصل واحدی بر می گردند؛ زیرا سرچشمه شریعت، وحی الهی و منشا حکمت نیز طبیعت است که آن هم صنع و مخلوق خداوند است.
دلیل دیگر این که سرچشمه معرفت هم پیامبر و هم فیلسوف، خداوند است؛ پیامبر به واسطه جبرئیل، معرفت را کسب می کند و برای فیلسوف هم پس از آنکه عقلش به مرحله مستفاد رسید و توانست با عقل فعال ارتباط برقرار سازد، معرفت حاصل می گردد.
"«عقول در نظر فارابی همان فرشتگان می باشند.) 

فارابی در ادامه می گوید:
"فرق پیامبر و حکیم در آن است که پیامبر، حقایق را به صورت روشن و از راه های مختلف از عالم بالا می گیرد؛ ولی فیلسوف با استدلال و استنتاج سعی می کند حقایق را (مجرد از ماده) کسب نماید.

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۱)

  • سیّد محمّد جعاوله
  • متن خوبی بود
    ممنونم.
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی