جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

از مشخصه های دوره انقلاب صنعتی جذب توده های نیروی انسانی به عنوان کارگر در سازمان های صنعتی تولیدی است، ایجاد تشکل های کارگری و طلب حقوق اجتماعی و صنعتی توسط تشکل ها از ویژگی های این دوره است. از آغاز انقلاب صنعتی تا به امروز نگرش های متعددی در اداره انسانی مطرح بوده که عبارتند از:

1- نگرش ابزاری : دیدگاه این نگرش این بود که کارکنان و کارگران باید نیازهای کارفرمایان را برآورده میکردند ، توجه کمی به کارگران می شد ، افراد به عنوان عنصری از عناصر تولید بودند( تیلور مشهورترین مدافع این نظریه بود. )

مشکلات ناشی ازاین نگرش: نگرانی نیروی انسانی از توسعه فناوری ، ایجاد جنبش های کارگری ، اعتصابها ، مقاومتها

2- نگرش پدر سالارانه : برنامه هایی مانند ایجاد فروشگاههای مصرف ، واحدرفاه و مسکن و تسهیلات رفاهی صورت گرفت و دوره رفاه نامیده شد و درکسب هدف جلب احساس وفاداری موفق نبود ، چون نیروی انسانی بیشتر از آنکه خود را کودک فرض کند ، خود را بزرگسال میدانست و از تصور نابالغ پنداشتن خود آزرده خاطر میشد.

ویژگیهای اعمال پدر سالارانه: 

- دلیل مدیر برای فراهم کردن این خدمات نباید تنها ایجاد انگیزه جهت سود بیشتر باشد.

- تصمیم راجع به نوع و چگونگی فراهم نمودن این تسهیلات تنها باید به عهده مدیر باشد.

3- دیدگاه سیستمهای اجتماعی در اداره انسانی : در این دیدگاه سازمان به عنوان یک نظام مرکزی پیچیده در درون محیط پیچیده دیگری فعالیت می کند. این دیدگاه متاثر از تفکر 5 گروه از نویسندگان است که عبارتند از:

1- پیشگامان : معتقد به ارائه سیاستها بر اساس اهداف،استراتژی ها ودرگیرساختن افراد با اهداف به گونه ای که احساس کنند هدفها را کسب خواهند نمود.

2- نهضت علوم رفتاری : اهمیت یگانگی و درگیر ساختن افراد در مدیریت را مطرح مینماید و اینکه مدیریت باید به عنوان یک ارزش مبنایی ، بهبود کیفیت زندگی ، کار افراد را به عنوان وسیله ای جهت بهبود مستمر و عامل انگیزاننده کارکنان بپذیرد.

3- نهضت بهبودسازمان : این نگرش تاثیر فراوانی بر تحلیل گرانی که مقوله فرهنگ رابه عنوان عنصر اصلی در مباحث مدیریت منابع انسانی مطالعه مینمودند ، داشته است.

4-تحلیل گران فرهنگ سازمانی: معتقد هستند هر سازمانی با خلق فرهنگ سازمانی قدرتمند بین کار کنان و مدیران و ایجاد مجموعه ای از ارزشهای متعالی می تواند موفق تر از سایر سازمانهای که به اهداف جزئی ، بدون توجه به فرهنگ متمرکز هستند عمل نمایند.

5- نهضت تعهدگرایی : مدل سنتی برای مدیریت نظم و کسب کارایی و به کارگیری نیروی کار سازمان را توصیه می کند.

6- مفروضات منابع انسانی : شامل این نگرشها است :

1- نگرش راهبردی:این نوع نگرش عمدتادرسطح مدیریت عالی ودرارتباط با مدیران و کارکنان بوده و غالب تصمیمات استراتژیک سازمان را پوشش می دهد.

2- نگرش اقتضایی :تابعی ازنگرش راهبردی است که خط مشی هاوفعالیتهای منابع انسانی براساس موقعیتی که سازمان در آن عمل مینماید، تدوین میشوند

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی