جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

شاید برای شما هم پیام‌هایی آمده باشد که روز برادر و خواهر در ایران باستان را شادباش می‌گویند. در واقع این روز برداشتی از خُرم روز ( یکم دی ماه) و روز بعد از شب یلدا می‌باشد.


در این روز عادت ایرانیان چنین بود که پادشاه از تخت شاهی به زیر می آمد و جامه سپید می‌پوشید و در بیابان بر فرش‌های سپید می‌نشست... پادشاه با دهقانان و برزیگران مجالست می‌کرد و در یک سفره با ایشان غذا می‌خورد و می‌گفت: «من امروز مانند یکی از شما هستم و من با شما برادر هستم زیرا قوام دنیا به کارهایی است که به دست شما می‌شود و قوام عمارت آن هم به پادشاه است... من که پادشاه هستم با شما برزیگران برادر خواهم بود و مانند دو برادر مهربان خواهیم بود به خصوص که دو برادر مهربان، هوشنگ و ویکرد چنین بودند...» 

با توجه به آنکه در منابع تاریخی و اسطوره‌ای ایرانیان از پادشاهان بانو یاد می‌شود (همانند همای چهرزاد و پوران دخت) و اگر پادشاه بانو را در این متن در نظر بگیریم، مهرورزی پادشاه در جایگاه خواهر مردمان هم به ذهن می‌آید.

پیشاپیش این روز زیبا را گرامی می‌دارم و آرزوی روزهایی پر مهر برای شما دارم...

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۱)

  • علیـ ــر ضــا
  • تبریک
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی