جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

اختراع چاپ

جمعه, ۵ خرداد ۱۳۹۶، ۰۷:۲۹ ق.ظ

بشر نخستین قدم را در راه چاپ با ساختن مهر برداشت .این مهر ها را با مرکب آغشته میکردند و بر روی احکام و فرمانها و پیمانها می زدند.

این اختراع نیز مانند صدها اختراع دیگر مرکز اصلیتش چین باستان بود.در این کشور نقوش و عبارت ها و حروف را روی چوب حکاکی میکردند و بطور برجسته بوجود می آوردند. اما صنعت واقعی چاپ در زمان گوتنبرگ GUTENBERG پدیدار شد و حروف چاپ بصورت حروف فلزی در آمد که بطور مجزا از آنها استفاده می شد.

یوهان گوتنبرگ که با همکارش فراست در چاپخانه ای واقع در منطقه ماینز mainz آلمان کار میکرد پیش از سال ۱۴۵۰میلادی موفق به اختراع چاپ با حروف فلزی شد. کتاب مقدس به زبان لاتین که پیش از سال ۱۴۵۳ از چاپ خارج شد نخستین کتابی بود که با طریقه چاپ gutenberg منتشر شده بود.

به این ترتیب جانشین شدن حروف چاپ فلزی گوتنبرگ بجای حروف چوبی که سالیان سال از آن استفاده میشد ، توانست تحولی بزرگ در صنعت چاپ بوجود آورد.

ظن قوی میکرد که حروف چاپ فلزی ، قبل از انتشار کتاب مقدس در هلند توسط لوران کوستر        (coster (1440-1370 ،ساخته شده باشد اما بعقیده برخی جنس این حروف پست تر از آن گونه حروفی بوده که در انتشار کتاب ذکر شده مورد استفاده قرار گرفته اند.همچنین مدارکی در دست است که نشان می دهد در سال ۱۴۴۴ ، زرگری بنام پروکوپیوس والدفوگل ، هنر نوشتن را با حروف ساخته شده از آهن وفولاد ، به مردم در فرانسه یاد داده است و اما چه کسی به خود او این فن را یاد داده بدرستی روشن نیست.

صنعت چاپ در قرن نوزدهم به تکامل رسید و استفاده از موتور نیروی برق سبب شد که میزان تولید ماشینهای چاپ خیلی زیاد بشود.بهرحال چاپ که نخستین مراحل ترقی خود را از آسیا شروع کرده بود پس از تکمیل بصورت جدید از اروپا وارد آسیا شد.

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۱)

مطالبتون عالی بود
موفق باشید
پاسخ:
سپاس
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی