جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

نیروی آب

شنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۶، ۰۶:۵۷ ب.ظ

 

قرنها پیش زمانی که انسان فرا گرفت که چگونه از انرژی  حاصله از باد استفاده کند،شروع به استفاده از منابع انرژی طبیعی دیگر چون آبهای جاری طبیعی کرد.

بدینسان شروع به ساختن چرخهائی کرد که با قدرت آب به حرکت در می آیداین چرخ ها توانستند سنگهای آسیبها را به حرکت در آورندو با چرخش سنگها انسان توانست غله ها را آسیاب کند.چرخ هائی که از انرژی آب بحرکت در آمده بودبسیار ماشین های دیگررا نیز به حرکت در آورد.

جدیدترین چرخ های آبی را توربین آبی می نامند.زمانی که این توربین با ژنراتوری همراه شود،انرژی جدیدبوجود می آیدکه آن را نیروی هیدروالکتریک نامیده اند.شوروی و کانادا بزرگترین کشورهایی هستند که انرژی هیدروالکتریک تولید می کنندو از آن بهره ور می شوند.

آب وقتی از جایی به جایی دیگر جاری می شود که بین دو محل  اختلاف سطح وجود داشته باشد اختلاف سطح بین دو مکان را فشار آب یا نیروی آب می نامند.

یک ایستگاه انرژی هیدرولیک میتواند از فشار آب طبیعی برخوردار شود اما اغلب این فشار را با ایجاد سدها در مسیر آب رودخانه و بعبارت دیگر در عرض دره هایی که رودخانه ها در آن جاری است بوجود می آورند.

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۲)

  • سیّد محمّد جعاوله
  • با تشکر از مطلب خوبتون.
  • علیـ ــر ضــا
  • خوب بود ✔
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی