جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

Tlsچیست وتفاوت ssl باtls

شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۶، ۰۳:۲۳ ق.ظ

TLS چیست و تفاوت SSL با TLS:


TLS یک پروتکل امنیتی جهت ایجاد ارتباط امن بین کلاینت یا کاربر با اپلیکیشنها در شبکه های بزرگ از جمله اینترنت می باشد.
TLS بر پایه پروتکل SSL بنا شده است. در حال حاضر TLS شامل ورژن های TLS1.1 , TLS1.2 می باشد. هر نسخه جدید ویژگی های تازه ای را به ویژگی های قبلی می افزاید و برخی از جزئیات داخلی را اصلاح می نماید. برخی مواقع به پروتکل TLS پروتکل SSL/TLSگفته می شود.

تفاوت TLS و SSL :

SSL مخفف Secure Sockets Layer می باشد. این پروتکل توسط کمپانی Netscape به عنوان اولین پروتکل امنیتی ابداع شد و بعدها این کمپانی توسط AOL خریداری شد. ( در صورت تمایل به منظور آشنایی بیشتر با پروتکل SSL می توانید مطلب قبل را مطالعه نمایید.)
TLS مخفف Transport Layer Security و به معنای پروتکل امنیتی لایه انتقال می باشد. این نام به منظور جلوگیری از هر گونه مسائل حقوقی با Netscape تغییر یافت، بنابراین این پروتکل می تواند آزاد و رایگان باشد و به عنوان یک RFC که مخفف Request for Comments و به معنای درخواست برای نظرات است، منتشر شود.
TLS استاندارد ارتباط بسیار نزدیک با SSL رده 3.0 دارد و در منابع زیادی از آن به عنوان نام جدید SSL یاد شده و در برخی اوقات به عنوان SSL 3.1 شناخته می شود و بایستی در توسعه های جدید مورد استفاده قرار گیرد. برنامه های کاربردی که نیاز به سطح بالایی از قابلیت همکاری دارند بایستی با SSL 3.0 و TLS پشتیبانی شوند. از آنجایی که این دو پروتکل شباهت بسیار زیادی با هم دارند، تفاوت بین پروتکل TLS و پروتکل SSL 3.0 خیلی مشهود نمی باشد. اما به اندازه کافی عدم همکاری این دو پروتکل با هم قابل توجه است. ( اگرچه پروتکل TLS 1.0 مکانیسم ترکیبی دارد که به وسیله یک پروتکل TLS پیاده سازی شده می تواند به یک پروتکل SSL 3.0 بازگردد)
هر دو روش رمزگذاری کاملا مشابه هستند و در کلیات تفاوت زیادی ندارند با این حال هر کدام یک استاندارد مستقل است و TLS از الگوریتم رمز نگاری قوی تری استفاده می کند، همچنین یکی دیگر از تفاوتهای SSL با TLS پورتهای مورد استفاده می باشد. به طور روزمره بیشترین کاربرد TLS در رمزگذاری ایمیل می باشد هر چند از لحاظ تئوری تفاوتی با SSL ندارد و هر دو پروتکل امنیت را در لایه 7 application layer مدل OSI تامین می کنند.


HTTPS در حقیقت HTTP با پروتکل SSL/TLS است. SSL/TLS ایجاد امنیت می نماید و تونل دو طرفه ای برای رد و بدل اطلاعات باینری دلخواه است. HTTP پروتکلی برای ارسال درخواست ها و دریافت پاسخ هاست. هر درخواست و پاسخ شامل هدر (Header) هایی پر از جزئیات، دقیق و احتمالا شامل برخی مطالب است. HTTP به معنای تونل دو طرفه برای رد و بدل نمودن اطلاعات باینری دلخواه است و زمانی که در تونل فوق یک اتصال SSL/TLS برقرار گردد، به آن HTTPS گفته می شود.
  • میثم عسکری سده

نظرات  (۲)

دنیای کامپوتر:
(خیلی هم عالی)
  • سیّد محمّد جعاوله
  • پست خوبی بود
    ممنونم.
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی