جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

علوم غریبه

شنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۶، ۰۵:۴۴ ق.ظ
دانش بشری بر اساس یک بخش‌بندی عام و کلی به دو شعبۀ علوم غریبه(=علوم خفیه) و علوم طبیعی(=علوم متعارف) تقسیم می‌شده‌است.علوم طبیعی، علومی‌اند که با ساز و کارهایی متعارف،از مقدمات معلوم به نتایج مطلوب می‌رسند،مانند فیزیک، ریاضی، جامعه‌شناسی، زبان‌شناسی و دیگر علوم متعارف. این علوم را همچنین بدین دلیل علوم طبیعی و متعارف می‌نامیدند که بشر در زندگانی جاری و طبیعی خود با این علوم سر و کار دارد. اما برخی علوم نیز بودند که با بهره‌گیری از سازوکارها و قواعد و فرمول‌های رازآمیز و نامتعارف که اسرارشان نزد صاحبان این علوم مخفی بود، از مقدمات معلوم به نتایج مطلوب می‌رسیدند.این دسته از علوم را علوم غریبه یا خفیه می‌نامیدند.
سبب غریب و خفی بودن این علوم، مقدمات و مواد اطلاعاتی آنها نبوده، بلکه فرمول‌ها و ساز و کار استخراج نتایج بوده که نامتعارف و غریب و خفیه بودند. مانند علم رمل که مقدمات اطلاعاتیش، پدیده‌ای است که کاملاً عادی و قابل دسترس برای همگان و آن، گرداندن تعدادی ریگ در دست و ریختن آنها به وضعی اتفاقی است.اما فرمول‌های استخراج نتیجه از این مقدمات اطلاعاتی، رازآمیز و غریب‌‌اند؛ یا علم جَفر و علم‌الاعداد که مقدماتشان، پدیده‌هایی شناخته شده از قبیل حروف و اعداد است، اما روش‌های استخراج نتایج، این علوم را در زمرۀ علوم غریبه قرار می‌داده‌است.
در یک تقسیم بندى علوم را به دو بخش تقسیم نموده اند علوم خفى (علوم غریبه) و علوم حبى (علوم مانند علوم نظرى و تجربى). خفى به معنى پنهان و جلى به معنى آشکار است. بنابراین علوم غربیه جزو علومى است که اربابان این فن و یا علم آن را همواره از انظار نامحرمان و ناشناسان پنهان داشته و در تعلیم و تعلم وى شرایطى را ملحوظ نظر قرار مى داده اند ، و این علوم نیز خود داراى شاخه هاى گوناگونى است .
فلذا علوم غریبه برای استفاده شخصی و یا آواره کردن و سرگردان نمودن کسی به وجود نیآمده است ؛ با علوم غریبه می توان به بر برخى اسرار و اخبار نهان دست یافت ؛ بله علومی مثل رمل ، جفر و ... جزوی از علوم غریبه هستند 


علوم غریبه، علومى مانند علم حروف و اعداد، علم اوفاق، جفر، (جفر صغیر و جفر کبیر) خافیه، کیمیا، لیمیا،هیمیا، سیمیا، ریمیا و علوم دیگر است که شیخ بهایى این علوم را در کتاب «کلّه سرّ» جمع کرده است که هر حرفى اشاره به علمى دارد. توضیح این علوم در جلد اول «المیزان» ، ص 246 نیز بیان شده است.سفارش بزرگان اهل کمال و معنا این است که طالبان کمال و قرب خداوند عمر ارزشمند و سرمایه نفس جوانی را صرف اموری ماندگار و اساسی که آنها را به عالم معنا و به هدف آفرینش و خلقت نزدیکتر سازد, بنمایند و از فرصت محدود عمر و جوانی, بهترین و بیشترین استفاده را بنمایند.
به همین خاطر بزرگان اهل کمال و متخصصین علوم الهی و سیر الی الله مانند مرحوم قاضی (اعلی الله مقامه الشریف) فرزندان خود را از آموختن علوم غریبه و صرف عمر در راه تحصیل آنها منع می کردند در عوض آنها را به یاد و ذکر و مراقبه پروردگار و تلاش در راه بندگی و معرفت او ترغیب و تشویق می کرده اند.این گونه علوم با وجود داشتن آثاری مطلوب, دارای آفات و آثار نامطلوب فراوانی نیز می باشند و هر چند مدعیان فراگیری و برخورداری از این علوم زیاد و فراوان می باشند ولی در عین حال اساتید این فن که هم در کار خود خبره و متخصص باشند و هم قابل اعتماد و وثوق باشند و اهل شیادی کلاه برداری و شهرت و مرید پروری و اسم و رسم به هم زدن نباشند, بسیار کم است.
ورود در این راه علاوه بر خطراتی که دارد و امور ناشناخته ای که انسان با آنها مواجه می شود که ممکن است ایمان و اعتقاد و سلامت فکر و اندیشه او را با خطر مواجه سازد, از نظر ثمرات و بازدهی امر مشخص و شناخته شده ای نمی باشد. عده زیادی که وارد این وادی شده اند به انحرافات دچار شده اند.
با انجام اموری مانند تسخیر جن دچار محرمات شده اند و از اسرار مردم سر درآورده و آبروی مردم را بر باد داده اند یا با احضار ارواح و ارتباط با مردگان و نقل اخبار و اسرار مردم وارد ورطه غیبت و تهمت و این گونه محرمات شده اند. بنابراین توصیه ما این است که وقت و عمر و جوانی خود را صرف امور ضروری تر و مهم تر بنمایید.و با مطالعه کتب اسلامی مانند کتاب های استاد شهید مطهری و استاد مصباح یزدی و نیز کتبی که پیرامون معارف دین است و موجب کسترش اطلاعات دینی و معرفتی شما می شود و بصیرت و روشنی بیشتری در مورد دین و اعتقادات خود پیدا می کنید, اعتقادات و بنیان دینی خود را تعمیق بخشید.
در عین حال پیرامون علوم غریبه می توانید به کتاب زیر مراجعه نمایید:
1-گنجینه دانش, خزائن الاسرار, ایوب صادقی نزاد, نشر میراث ماندگار.
2- «مفاتیح المفالیق و زبدة الالواح» محمود دهدار عیانى
3- «شرح کنوزالاسما» عیانى که استاد علامه حسن‏زاده آملى در کلمه 343 از کتاب هزار و یک کلمه به طور مبسوط آن اشعار را توضیح داده است.

 

 

 
انسان موجود بسیار پیچیده‌ای است و دارای قدرتهای عجیب و غریب فراوان می‌باشد، که این خود نشانه و آیت عظمت خالق تواناست .
از این روست که می‌تواند کارهای خارق‌العاده و غیر طبیعی انجام دهد، این گونه کارها معمولاً از ابعاد فیزیک و متافیزیک وجود بشرمنشاء می‌گیرد
در بعد فیزیک انسان می‌تواند با کمک ابزار و با انجام تمرینات، سرعت خود را در انجام برخی کارها افزایش دهد و یا نسبت به برخی پدیده‌ها عادت پیدا کند که برای سایرین عجیب می‌نماید
در بعد متافیزیک انجام این کار با استفاده از نیروی‌های روانی، فراروانی و روحی صورت می‌گیرد.
برخی افراد با بهره‌گیری از این توانایی‌های خارق‌العاده اقدام به پیشبرد اهداف شوم خود می‌کنند و یا
حداقل این امور را بهانه‌ای برای کسب درآمدهای مالی و مادی قرار می‌دهند. البته محدود افرادی نیز یافت می‌شوند که از این توانمندی هابرای خدمت به خلق و یا در انجام کارهای خیر و مثبت بهره می‌گیرند.درجامعه امروز علی‌رغم تمام پیشرفتهای صنعتی وعلمی، هنوز افراد زیادی برای حل مشکلات
خود به این روشها روی می‌آورند و به این بهانه‌ها مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند. لذا بر آنیم تا با تشریح و نقدو بررسی این مقولات آگاهی لازم را به عموم منتقل نموده تا جلوی سوء استفاده برخی افراد فرصت طلب گرفته شود، همچنین می‌خواهیم یادآور شویم که یگانه قدرت مؤثر در عالم خدای قادر می‌باشد (لله الواحد القهار)، لذا بهتر است برای حل مشکلات بجای روی آوردن به سحر- طلسم، جادو و امثال آن به درگاه رحمت حضرت حق پناه بریم،

انجام امور خارق‌العاده معمولاً از طریق علوم غریبه صورت می‌گیرد


علوم غریبه همانند راهی برای رسیدن به خداوند و قرب الهی است , مثلا (شما یک ادم فقیر و محتاج رو در نظر بگیرید , هیچگاه چنین فردی که به نان شب خویش محتاج است و هیچ بهره ای از این علوم ندارد نمی تواند به فکر خدا باشد و به قرب الهی برسد) چه بسا کسانی که پول دارند ولی این علم را ندارند بنابر این به قرب الهی نمی رسند. اما افرادی که این علم رابدانند اگر بخواهند وضعیت مالیشان خوب میشود و میتوانند با این علم به درجه قرب الهی برسند و خواصی هستند که احتیاجی به پول ندارند و با استفاده از این علوم به قرب الهی می رسند مانند همان دراویش زمانهای قدیم در حقیقت انها برای قرب الهی این ریاضت را به خودشان تحمیل میکنند همانند قیام عاشورا( همانطور که می دانید در ان موقع زعفر جنی پادشاه جنهای مسلمان با چندین هزار سرباز به یاری امام حسین-علیه السلام-شتافتند ولی ان حضرت کمک انان را رد کرد و در حدیثی امده که ان حضرت به زعفر قرمود : خود بهتر می دانی که اگر بخواهیم خودمان این کار را (شکست دادن سپاه دشمن) بهتر از شما می توانیم انجام دهیم .

پس می توان نتیجه گرفت که این علوم غریبه شامل (رمل , جفر , نجوم , سلوک , حتی قران و حدیث شناسی و....) می شود.

تعریف دیگر از علوم غریبه : در گذشته که مثل حالا روانشناس و متخصصی نبود , افراد عالم و خواصی بودند به نام فیلسوف . مثلا : شخصی پیش یکی از انان می رفت و می گفت که من یا فلانی مشکلی برایش پیش امده که سر به دیوار می کوبد و مدام ناله می کند و دیوانه شده , بعد شخص فیلسوف که از علوم با خبر بود یا بوسیله احضار اجنه و یا با استفاده از رمل و جفر به مشکل ان شخص جواب می گفت مثلا می گفت : فلانی را فلان جن به خاطر فلان عملش مورد ازارو اذیت قرار می دهد و یا .... و اگر شخص فیلسوف تشخیص می داد که اجنه این کار را کردن و اسم جن را بدست می اورد با استفاده از اعمالی مثلا نوشتن طلسم و قسم نامه و دادن دستوراتی خاص که همه منطقی هستند ان جن را از ان شخص دور می کرد.

علوم غریبه دارای پنج شاخه اصلی می‌باشد که عبارتند از:


علم کیمیا،علم لیمیا، علم هیمیا، علم سیمیا و علم ریمیا.


البته این علوم دارای شاخه‌های فرعی نیز می‌باشند که از آن جمله می‌توان به:


علم اعداد و اوفاق، علم احضار ارواح، علم تنویم مغناطیس و خافیه اشاره کرد


علم کیمیا چیست ؟
 
 
چگونگی تبدیل صورت یک عنصر به صورت عنصردیگر می‌باشد.
این همان است که در طول تاریخ افراد زیادی به دنبال آن بوده‌اند و قصد تبدیل خاک به طلا داشته‌اند. داستانهای زیادی در ادبیات ملل مختلف دربارة کیمیا وجود دارد، ظاهراً عرفا دارای این قدرت بوده‌اند
(آنان که به یک نظر خاک را کیمیا کنند)

 
 
 
علم لیمیا چیست ؟
 
 
 
 علم تسخیرات است. در این شاخه چگونگی تأثیرهای ارادی در صورت اتصالش با موجودات ماورائی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.
لیمیا منجر به کسب قدرت تسخیر جن و روح می‌شود.
منظور از تسخیر آن است که موجودات در اختیار و به فرمان انسان باشند.
معمولاً افـراد سودجـو برای رسیدن به اهداف خود(که عمدتاً اهداف غیر معنوی و مادی است)
از این موجودات تسخیر شده بهره می‌برند

 
  
 
علم هیمیا چیست ؟
 
 
 
در علم هیمیا، ترکیب قوای عالم بالا با عناصر عالم پایین مد نظر است و به آن علم طلسمات نیز می‌گویند.
در طلسم از طریق برخی ابزار و وسایل مادی(عناصر عالم پایین) نیروهای ماورائی جهت انجام کارها به خدمت گرفته می‌شوند. ظاهراً طالع‌بینی نیز زیر مجموعة هیمیا می‌باشد.
در طالع‌بینی: اعتقاد بر این است که محل و موقعیت قرار گرفتن ستارگان در لحظه تولد نوزاد، برسر
نوشت و آینده او تأثیر می‌گذارد و از این طریق نسبت به پیشگویی در مورد آینده اقدام می‌شود.
طالع‌بینان معمولاً با استناد به تأثیرات ماه، خورشید و ستارگان دیگر پیشگویی می‌کنند
در کل پیشگویی و اطلاع از اخبار آینده مورد تأیید نمی‌باشد، هر‌چند که ممکن است این کار عملی باشد. اگر لازم بود انسان از آینده با خبرباشد، مسائل آینده در حجاب و پوشش قرار نمی‌گرفت
و یقیناً پوشیده بودن آن حکمت الهی داشته و خیر عموم در آن است.

 
  
 
علم سیمیا چیست ؟
 
 
 
ترکیب نیروهای روانی و جسمانی است. به عبارت دیگر هماهنگ ساختن و خلط کردن قوای ارادی با قوای مخصوص مادی می‌باشد.
از این علم برای دست‌یابی و تحصیل قدرت در تصرفات عجیب و غریب در امور طبیعی استفاده می‌شود. برای مثال تصرف در خیال مردم و تغییرآن از این دسته است

 
 
 
گفتن  ۹۴ مربته  یا غنی  بعد از نماز صبح هر روز موجب کشف اسرار کیمیا  و سیمیا خواهد بود
 
 
 
 علم ریمیا چیست ؟
 
 
 
استفاده از قوای مادی در انجام امور خارق‌العاده است. مانند کاری که معمولاً شعبده ‌بازان انجام می‌دهند. این افراد از توان نهفته در امکانات و وسایل مادی با ظرافت خاصی برای انجام کارهای عجیب وغریب بهره می‌گیرند.
 
 
 
علم رمل چیست ؟
 
  
 
علم رمل از معجزات حضرت دانیال نبی علیه السلام است و نیز حضرت امیرالمومنین علیه السلام از این علم بهره مند بودند واین علم بر پایهء اعداد وعناصر اربعه است وتا حدودی میتوان از اینده با خبر شدالبته به توسط این علم . وبیشتر بر مبنای سیرخط ونقطه است رمل نیز مانند علوم دیگرشاخه های گوناگونی دارد
 
 
 
 علم جفر چیست؟
 
 
 
جفر در واقع به معنی پوست بزغاله ای است که وسیع باشد وچیزهای زیادی را در خود جا میدهد

و علم جفر بر اساس برخی روایات به این نحوه بوده که کتابیرا جبرائیل به خدمت حضرت محمد(صلوات الله علیه واله)اوردند که تمامی علم عالم از اول خلقت تا به اخر انرا توضیح داده بود که این کتاب جفر نام داشت و روزی یکی از صحابهء پیغمبر کتاب را از ایشان غرض کردند وبه بیایانی رفتند تا مطالعه کنند ولی در هنگام باز گشت طوفان شدیدی میگیرد که چندین برگ از کتاب را با خود میبرد صحابه نیز شرمگین نزد رسول خدا امده و ماجرا را شرح میدهدرسول خدا به همراه صحابی به بیابان رفته و چندین برگ از ان کتاب را پیدا میکنند ولی یک برگه از ان کتاب مفغود باقی میماند واین علم جفری که تا کنون در سراسر دنیا منتشر شده از همان یک ورق بوده که خدا میداند دست که افتاده بوده ولی کتاب اصل ان در حال حاضر در نزد حضرت(حجت عج الله تعالی فرجه الشریف )است ولی باید دانست که تا اقا امام زمان به کسی نظر نداشته باشد محال است کسی بتواند به ان(جفر) دسترسی داشته باشد.



نتیجه :

*******************
چند نکته را نیز در این باب باید متذکر گردیم:
اولا: استادی را که مسلط به این امور باشند به سادگی نمی توان یافت.
ثانیا: چنانچه استادی را نیز بیابید به دلایلی شاید اعتراف به تسلط در این امر نکند.
ثالثا: معلوم نیست که آن استاد در چه حد و در کدام یک از شاخه های گوناگون این علوم تسلط داشته باشد.
رابعا:آموختن چنین علومی نیازمند شرایطی است که حصول تمامی آن شرایط برای هر کسی میسر نیست از جمله این شرایط و از اهم آنها گذشته از تقوا، صرف وقت فراوان و تحمل ریاضتها و مرارتهای گوناگون طولانی مدت است و چله نشینی و انزوا است.
خامسا: تسلط در تمامی شاخه های این علم بی کران و شریف، از حوزه امکان عادی هر کس خارج است مگر در برخی از شاخه ها. زیرا علوم غریبه به شاخه هایی چون علم جفر، علم حروف و اعداد، علم رمل، علم اوفاق، علم کیمیا و ... تقسیم می گردد. که برخی از این شاخه ها همانند علم جفر خود نیازمند صرف عمری وقت است تا به تدریج به تمامی زوایا و مراحل آن واقف گشت.
محمود دهدار غیاثی (1016- م) صاحب کتاب شریف و ارجمند «مفاتیح المغالیق» تمامی عمر خود را صرف آموختن علوم غریبه ، علی الخصوص جفر نمود، وی در سن 71 سالگی بود که موفق گردید اسم اعظم خداوند و نحوه کاربرد آن را کشف کند و سپس آن را در ابیاتی طولانی و به صورت معما گونه به نظم در آورد که شروح گوناگونی نیز تاکنون بر آن نگاشته اند همانند شرح مرحوم حجت بلاغی ( ابیات یاد شده مجموعا 103 بیت است که مرحوم بلاغی آن را از روی نسخه عالم مرتاض، سید محمد رضا موسوی (متوفی در سنه 1385 قمری استنساخ نموده و در آخر کتاب کشکول گونه خود به نام «از هر چمن گلی» آورده است.)
و شرح مرحوم عالم عادی شیخ یوسف نجفی جیلانی  و نیز مرحوم عالم صمدانی رجب برسی حلی  (متوفی حدود813 ق.) که در باب اسم اعظم و کاربرد آن به گونه مفصل و اعجاب آور قلم فرسایی نموده است و فاضل کامل مرحوم محمد حسن میرجهانی  نیز آن را شرح و توضیح داده است.
بنابراین نه رسیدن به تمامی خواسته ها به سادگی مقدور و میسر است و نه چنین است که چنین علومی را بتوان در مدت چند ماه و یا چند سال آن هم با دغدغه های فراوان ذهنی و عملی چنین عصری ، آموخت.
براى مطالعه بیشتر در این باب، به کتاب «مفاتیح المفالیق و زبدة الالواح» محمود دهدار عیانى و یا «شرح کنوزالاسما» عیانى که استاد علامه حسن‏زاده آملى در کلمه 343 از هزار و یک کلمه به طور مبسوط آن اشعار را توضیح داده است.

در رابطه با علوم غریبه لازم است توجه داشته باشید علومی که در رابطه با سحر, طلسم , شعبده , حروف , اعداد و تسخیر صحبت می کند جمعا هفت علم می باشد که در کتابی به نام ((اسرار قاسمی )) جمع آوری شده است و یادگرفتن آن از نظر اسلام , آنجا که برای ارشاد و تبلیغ افراد و تمیز حق از باطل باشد, اشکال ندارد; مثلا اگر کسی ادعای پیغمبری نماید - همان طور که در گذشته افراد شیادی با فرا گرفتن این علوم چنین ادعاهایی می کرده اند - یاد گرفتن این علوم برای مبارزه با آنها و بیان راه حق اشکال ندارد; ولی اگر کسی برای استفاده های نامشروع (مثل سحر) بخواهد این علوم را یاد بگیرد, مخالف دستور اسلام است و جایز نمی باشد.
از باب مثال علم جفر، از علوم غریبه است که به وسیله آن، به برخى از اطلاعات آینده دست مى‏یابند. پایه‏هاى این دانش، برنوعى ریاضیات پیچیده استوار است. البته پى‏گیرى آن را به شما توصیه نمى‏کنیم؛
یادگیری این علوم برای استفاده ها مشروع اشکال ندارد مثل آنجا که براى ارشاد و تبلیغ افراد و تمیز حق از باطل باشد، در این صورت اشکال ندارد؛ مثلاً اگر کسى ادعاى پیغمبرى نماید (همان طور که در گذشته افراد شیادى با فراگرفتن این علوم چنین ادعاهایى مى‏کرده‏اند چنانچه در مورد مبارزه مرحوم شیخ بهایی نسبت به مردی که ادعای نبوت داشته نقل شده است) و از طریق این علوم بخواهد مردم را اغفال کند یاد گرفتن این علوم برای مبارزه با این افراد اشکال ندارد ولی برای استفاده های غیر مشروع و کسب مال از این طریق جایز نیست.
=================
در عین حال پیرامون علوم غریبه می توانید به کتاب زیر مراجعه نمایید:
گلهای ارغوانی_حاج میرزا رضا سقا زاده واعظ
ـ نفایس الفنون، شمس الدین آملى
ـ سرمایه سخنوران، ج 1، مقدم
ـ گلزار اکبرى، نهاوندى
= انواع و اشکال شناخت، آل اسحاق
دو چوب و یک سنگ-میرزای رشتی
  • میثم عسکری سده

نظرات  (۱)

علوم جدید و تکنولوژی، مختص سبک زندگی ماده گرایی غرب بر محور تفکر اومانیستی است که محرّک آن نظام سلطه و سرمایه می باشد و مسلمانان نباید نظام آموزشی خود را بر اساس این علوم قرار دهند.
تمدن بدلی bornos.blog.ir
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی