جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

اختراع ساعت مکانیکی

پنجشنبه, ۳ فروردين ۱۳۹۶، ۰۳:۴۶ ب.ظ

بشر از دیر باز همواره میکوشید که برای گذشتن روز و شب وسیله ای اختراع کند که بتواند با آن مثلاً بفهمد که چفدر مانده به طلوع یا غروب آفتاب.

در آغاز آفتاب نما استفاده کرد و افتخار این اختراع را ازآن مصریان دانسته اند که متعلق به ده قرن پیش از میلاد مسیح بوده و اکنون در موزه ها نمونه هائی از این آفتاب نماها موجود است.

بشر علاوه براستفاده از آفتاب نما موفق به اختراع ساعت های شنی ، آبی و آتشی شد و مداوم می کوشید تا ساعتی اختراع کند که به کمک آن زمان دقیق را اندازه گیری کند.

اختراع ساعت را بعضی منصوب به مصریان و عده ای از آن اروپائیان قرن یازدهم میلادی میدانند. یک ساعت از طرف پادشاه مصر به فردریک دوم بعنوان هدیه داده شده که به شکل کره بود که بر آن آفتاب و ماه و سیارات و برج های دوازده گانه و صورت های منتسب به آنها نقش شده بود و با کمک وزنه ها و چرخ ها حرکت می کرد و با گردش منظم خود ساعت های روز و شب را نشان می داد.

 ساعت های مکانیکی که در قرون وسطی بعنوان وسیله ای برای تنظیم وقت عبادت در معابد و اماکن مذهبی مورد استفاده قرار میگرفت در پیدایش عصر صنعتی نقش مهمی را ایفا میکرده است. در این دوره از تاریخ ، ماشینی ساخنه شد که میتوانست فراورده های تازه ای تولید کند که ساخت آنها با دست امکان پذیر نبود.

در آغاز آنچه را که چرخ های ساعت بحرکت در می آورد وزنه هائی بود که به آنها آویخته بودند. پس از مدت ها در بحرکت در آوردن این قبیل ساعت ها از فنر استفاده کردند و چون فنر در ساعت سازی مورد استفاده قرار گرفت پیشرفتهای شگرفی نصیب این صنعت مهم شد. افتخار استفاده از فنر را در ساعت سازی ازآن یک ساعت ساز آلمانی به نام نورمبرگی و عده ای ایتالیایی و مربوط به قبل از قرن ۱۶ میلادی میدانم. با اختراع پاندول توسط گالیله در سال های ۱۶۵۱ الی ۱۷۰۰ بر دقت ساعت ها افزوده شد و ساعت ساز ها از آن در ساختن ساعتهای دقیق تر استفاده بردند.

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۲)

  • علیـ ــر ضــا
  • مفید
  • ϻιss мσнαммα∂ι
  • سلام دوست عزیز وب زیبایی داری اگه مایل بودی به وب منم سر بزن و منو دنبال کن
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی