جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

آیا میدانید که زغال سنگ هم زمانی حیات داشت؟

پنجشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۶:۱۴ ب.ظ

صدها میلیون سال ، دریاهای کم عمق و باتلاقها بیشتر سطح کره زمین را پوشانده بود. در باتلاقها ، سرخس های عظیم و جلبک ها رشد میکردند. موقعی که این سرخس ها و جلبک ها مُردند در باتلاقها فرورفتند و بتدریج پوسیدند. آنگاه گل و مواد رستنی روی آنها را پوشانید. پس از گذشت سالهای بسیار، حرارت و فشار آنها را بصورت عنصر سیاهی بنام زغال سنگ تبدیل کرد. بعلت آنکه زغال سنگ ها زمانی حیات داشتند آنها را سوخت فسیلی مینامند. نفت هم یک نوع سوخت فسیلی دیگر است.

قرن های بسیار است که انسان از زغال سنگ استفاده می کند و تا ده ۵۰ قرن۲۰ میلادی یکی از مهمترین سوخت ها محسوب می شود. زغال سنگ خانه و ادارات را گرم میکردو سوختی مهم برای نیروگاه ها و کشتی ها و لوکوموتیوها محسوب میشد.

امروزه نفت در بسیاری از موارد جایگزین زغال سنگ شده است.با وجود این در جهان سالیانه حدود۲۰۰۰میلیون تن زغال سنگ مصرف می شود.

همچنین از زغال سنگ فراورده هایی از قبیل عطر ، مواد پلاستیکی و حشره کش بدست می آید.استخراج زغال سنگ یکی از صنایع بزرگ دنیاست رگه های زغال سنگ به دو صورت عمقی( در عمق بسیار زیادی از سطح زمین) و سطحی(نزدیک سطح زمین) یافت می شود.که نوع اول آن بیشتر می باشد.

در استخراج نوع سطحی با استفاده از بیلهای مکانیکی بزرگ زغال سنگ را از سطح زمین کنده و آنها را درون کامیونها و واگن های باری میریزند. گاه رگه های زغال سنگ در عمق کمتر از صدمتری زمین قرار دارند. دستگاهای عظیم حفاری از انواع مختلف جهت کندن زمین بکار می افتند.در این نوع بهره برداری به شکل سطح زمین خرابی وارد می آید.

استخراج معادن زیر زمینی زغال سنگ مانند استخراج سایر معادن زیر زمینی بسیار مشکل تر از معادن سطح است. اما تفاوت هایی با استخراج سایر انواع معادن دارد. اکثر رگه های زغال سنگ بصورت افقی و خیلی بزرگتر از کلوخه ها و سنگ های معدنی میباشند.همچنین برخلاف آنها زغال سنگ بسیار نرم می باشد و بسادگی بریده می شود و بهمین علت میتوان از وسایل مکانیکی شیار دهنده و سوراخ کننده و برش دهنده در استخراج زغال سنگ بکار برد. در برخی از معادن طول برش ها صفحه ای شکل زغال سنگ تا ۷۰ متر میرسد.این نوع استخراج را روش لانگ وال به معنی دیوار بزرگ می نامند.

استخراج معادن زیر زمینی زغال سنگ خیلی خطرناکست و باید دقت لازم بعمل آید تا انفجار و ریزش ببار نیاید. این نوع استخراج بارها تلفات سنگینی برمعدنچیان زغال سنگ بسیاری از کشورهای جهان وارد آورده است.

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۴)

خیلییی جالب بوود
  • علیـ ــر ضــا
  • جالب بود
  • سیّد محمّد جعاوله
  • عالیست
    احسنت
    متشکرم.
  • سایت تفریحی چفچفک
  • ضمن سلام و خسته نباشی خدمت شما...
    می خواستم تبادل لینک با وبلاگ خوبتان انجام دهم در صورت تمایل شما با وبلاگم.
    اگر لطف کنید جوابتون رو به وبلاگم ارسال کنید ممنون میشم..تشکر فراوان
    ادرس وبلاگم : http://chefchefak.blog.ir
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی