جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

نویسنده:میثم عسکری سده

جهان دانش

عجب دنیای عجیبی است؛
در کله پزی ها هم،
زبان از مغز گران تر است.
درست مثل جامعه
که چرب زبان ها از عاقلان ارزشمندترند!!!

جلبک دریایی ،آنتی بیوتیک نسل آینده

يكشنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۱۲ ق.ظ

شناسایی دریاها باعث کشف فرآورده های بسیاری برای انسان شده است ، یکی از این فرآورده ها جلبک ها هستند که به زندگی روزانه بشر بسیار مفیدند.اخیرا پزشکان انگلیسی تلاش می کنند که بتوانند از خواص ضدمیکروبی جلبک‌های دریایی به منظور تولید نسل جدید آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنند...

شناسایی دریاها باعث کشف فرآورده های بسیاری برای انسان شده است ، یکی از این فرآورده ها جلبک ها هستند که به زندگی روزانه بشر بسیار مفیدند. بررسی تکنولوژی و جنبه‌های اقتصادی تولید جلبک‌ها نشان می‌دهد که از آن‌ها در جنبه‌های مختلف تولید مواد می‌توان استفاده کرد . از جمله کاربرد جلبک‌ها درصنایع غذایی، تغذیه، تولید دارو، رنگ دانه، مواد شیمیایی و سوخت می‌باشد
جلبک ها به علت دارا بودن ترکیبات ویژه پلی ساکاریدی و نیز ترکیبات دارویی خاص ، دارای کاربرد های زیادی خواه به صورت مصرف مستقیم دارویی و خواه به صورت مصرف ترکیبات آنها که در طی پروسه های داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد.
خواص دارویی که برای جلبک ها عنوان کرده اند بسیار می باشد از جمله به عنوان مسهل در یبوست های دستگاه گوارش، به عنوان التیام دهنده زخم های دستگاه گوارش و به عنوان داروهای ضد انگلی دستگاه گوارش و همچنین در کاهش فشار خون، کاهش چربی خون، کاهش وزن زیاد و نیز جلوگیری از بیماری های تصلب شرائین از جلبک ها استفاده می شود.
اخیرا پزشکان انگلیسی تلاش می کنند که بتوانند از خواص ضدمیکروبی جلبک‌های دریایی به منظور تولید نسل جدید آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنند.
این متخصصان قصد دارند از خواص ضدمیکروبی جلبک‌های دریایی موجود در خطوط ساحلی این کشور برای تولید نسل جدید داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده کنند تا بتوانند با خطر رو به افزایش مقاومت سوپرباگ‌ها مقابله کنند.
از آنجا که تعداد باکتری‌های مقاوم در برابر چند دارو رو به افزایش است بنابراین احتیاج به تولید داروهای جدیدی داریم که بتوان از آن‌ها در صورت بی‌تاثیر شدن داروهای دیگر برای درمان عفونت استفاده کرد. محیط زیست طبیعی یک منبع غنی از آنتی‌بیوتیک‌ها است.
تیم تخصصی دانشگاه «اکستر» در پی کشف خواصی هستند که بتواند پایه و اساس تولید نسل جدید آنتی‌بیوتیک‌ها برای کنترل عفونت‌های ناشی از سوپرباگ‌هایی همچون MRSA باشد.
بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد جلبک‌های دریایی دارای گستره‌ای متفاوت از خواص ضدمیکروبی هستند. همچنین عصاره برخی از این جلبک ها، در برابر باکتری‌های مقاوم و مشکل‌زا تاثیرگذارتر هستند و امیدواریم نتایج به دست آمده از این مطالعه امکان تولید داروهای جدید را با سرعت بیشتر و هزینه کمتر فراهم کند.
 مقاومت آنتی‌بیوتیکی یک معضل جدی و رو به گسترش در سطح جهانی می باشد. بررسی اخیر سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می د هد که  مقاومت آنتی‌بیوتیکی تهدیدی جدی برای سلامت عمومی به حساب می‌آید.

  • میثم عسکری سده

نظرات  (۱)

  • علیـ ــر ضــا
  • مفید ❤
    کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی